dhr. prof. dr. D.A.V. (Aryan) van der Leij


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding
  • Bezoekadres
    REC-D
    Nieuwe Achtergracht 127  Amsterdam
  • Postadres:
    Postbus  15776
    1001 NG  Amsterdam
  • D.A.V.vanderLeij@uva.nl

CV

Aryan van der Leij (1946) begon in 1971 als schoolpsycholoog. In 1977 werd hij wetenschappelijk medewerker aan de Vrij Universiteit te Amsterdam waar hij in 1983 promoveerde op een proefschrift getiteld Ernstige leesproblemen. In 1984 werd hij benoemd tot hoogleraar in de orthopedagogiek, in het bijzonder onderwijsleerproblemen. Sinds 1999 bekleedt hij deze positie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2001 werd hij voorzitter van de afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde.
In zijn onderzoek en het onderzoeksprogramma dat hij leidt wordt aandacht besteed aan de kenmerken, de achtergronden en de mogelijkheden tot beïnvloeding van leerstoornissen en sociaal-emotionele problemen op school. Hij is vice voorzitter van de stuurgroep van het langlopende, interdisciplinaire Kennis Verrijkt programma van NWO (1998-2010) 'Identifying the core features of developmental dyslexia: a multidisciplinary approach' (UvA; RU Groningen;RU Nijmegen), waarin onderzoek wordtverricht naar neurofysiologische, genetische, ontwikkelingspsychologische en pedagogische aspecten van dyslexie in de periode van 0 tot 10 jaar. Hij heeft studies gepubliceerd over leesproblemen en leesstoornissen, etniciteit, het handelen van leerkrachten (speciaal onderwijs) en de effectiviteit van een variëteit aan interventies. Hij is lid geweest van de Adviesraad voor het Basisonderwijs, het Speciaal onderwijs en de Opleidingen (ARBO) (1981-1989), van de Commissie voor Evaluatie van het Basisonderwijs (CEB) (1991-1994), van de Stuurgroep Evaluatie Weer Samen naar School (WSNS) (1995-1997) en voorzitter van de Commissie voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en van de Evaluatie Begeleidingscommissie (EBC) t.b.v. VVE-projectcoördinatie en (1995-1999).

Aryan van der Leij (1946) started his career as a school psychologist. In 1977 he joined the Free University of Amsterdam en finished his PhD on severe reading disabilities in 1983. In 1984 he became Professor of Special Education. Since 1999 he holds this position at the University of Amsterdam. In 2001 he became head of the Department of Educational Sciences of the University of Amsterdam.

His research program is focussed on the characteristics, the origins and the ways to affect learning disabilities and social-emotional problems at school, including topics such as reading and dyslexia, arithmetic problems, basic cognitive processes involved in learning disabilities, comorbidity of learning disabilities, the relation of learning disabilities with brain functioning, and social-emotional problems such as internalising and externalising behaviour at school. He is vice-chairman of the Steering Group of the Dutch Dyslexia Program (1998-2010): Kennis Verrijkt programma of NWO (National Research Council) 'Identifying the core features of developmental dyslexia: a multidisciplinary approach'. This program is a joint project of the Radboud University ofNijmegen, theUniversity of Groningen and the University of Amsterdam thatincludes a longitudinal study (children at risk of developing dyslexia in the period from 0-10 years), four prevention studies (5 year olds) and a genetic study.

He has published studies on reading disabilities, learning disabilities, ethniticity, teacher activities with regard to special educational needs (special education) and the effectivity of a variety of interventions.

He has been member of Advisory Council for Primary Education ( 1981-1989), of the Evaluation Committee of Primary Education   (1991-1994), of the Steering Group of Inclusive Education   (1995-1997), and chairman of two Committees of Preschool and Early School Education (1995-1999).

Publicaties/publications

Recente publicaties/recent publications

Tekst van de nieuwe paragraaf

2016

  • Hakvoort, B. E., de Bree, E. H., van Zuijen, T. L., Maassen, B. A. M., Maurits, N. M., & van der Leij, D. A. V. (2016). The role of categorical perception and phonological processing in familial risk children with and without dyslexia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research[details]

2015

  • Hakvoort, B., van der Leij, A., Maurits, N., Maassen, B., & van Zuijen, T. L. (2015). Basic auditory processing is related to familial risk, not to reading fluency: An ERP study. Cortex, 63, 90-103. DOI: 10.1016/j.cortex.2014.08.013 [details]
  • Wijnen, F., de Bree, E., van Alphen, P. M., de Jong, J., & van der Leij, A. (2015). Comparing SLI and dyslexia: Developmental language profiles and reading outcomes. In S. Stavrakaki (Ed.), Specific language impairment: current trends in research. (pp. 89-112). (Language acquisition and language disorders; No. 58). Amsterdam: John Benjamins. DOI: 10.1075/lald.58.04wij [details / files]

2014

  • Zijlstra, A. H., Koomen, H. M. Y., Regtvoort, A. G. F. M., & van der Leij, D. A. V. (2014). Effects of quantitative and qualitative treatment fidelity of an individualized computer-supported early reading intervention delivered by non-professional tutors. Learning and Individual Differences, 33, 55-62. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.04.004 [details]
  • van Iterson, L., Zijlstra, B. J. H., Augustijn, P. B., van der Leij, A., & de Jong, P. F. (2014). Duration of epilepsy and cognitive development in children: A longitudinal study. Neuropsychology, 28(2), 212-221. DOI: 10.1037/neu0000034 [details]

2013

  • Plakas, A., van Zuijen, T., van Leeuwen, T., Thomson, J. M., & van der Leij, A. (2013). Impaired non-speech auditory processing at a pre-reading age is a risk-factor for dyslexia but not a predictor: an ERP study. Cortex, 49(4), 1034-1045. DOI: 10.1016/j.cortex.2012.02.013 [details]
  • Regtvoort, A., Zijlstra, H., & van der Leij, A. (2013). The effectiveness of a 2-year supplementary tutor-assisted computerized intervention on the reading development of beginning readers at risk for reading difficulties: a randomized controlled trial. Dyslexia, 19(4), 256-280. DOI: 10.1002/dys.1465 [details]
  • van Daal, V., van der Leij, A., & Adèr, H. (2013). Specificity and overlap in skills underpinning reading and arithmetical fluency. Reading & Writing, 26(6), 1009-1030. DOI: 10.1007/s11145-012-9404-5 [details]
  • van der Leij, A. (2013). Dyslexia and early intervention: what did we learn from the Dutch Dyslexia Programme? Dyslexia, 19(4), 241-255. DOI: 10.1002/dys.1466 [details]
  • van der Leij, A., & Maassen, B. (2013). Dutch Dyslexia Programme. Dyslexia, 19(4), 189-190. DOI: 10.1002/dys.1467 [details]
  • van der Leij, A., van Bergen, E., & de Jong, P. (2013). Longitudinal family-risk studies of dyslexia: why some children develop dyslexia and others don't. In A. Fawcett, & K. Saunders (Eds.), The dyslexia handbook 2013. (pp. 69-76). London: British Dyslexia Association. [details]
  • van der Leij, A., van Bergen, E., van Zuijen, T., de Jong, P., Maurits, N., & Maassen, B. (2013). Precursors of developmental dyslexia: an overview of the longitudinal Dutch Dyslexia Programme study. Dyslexia, 19(4), 191-213. DOI: 10.1002/dys.1463 [details]

2012

  • Marinus, E., de Jong, P., & van der Leij, A. (2012). Increasing word-reading sped in poor readers: no additional benefits of explicit letter-cluster training. Scientific Studies of Reading, 16(2), 166-185. DOI: 10.1080/10888438.2011.554471 [details]
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., Thijs, J. T., & van der Leij, A. (2012). Supporting teachers' relationships with disruptive children: the potential of relationship-focused reflection. Attachment & Human Development, 14(3), 305-318. DOI: 10.1080/14616734.2012.672286 [details]
  • de Bree, E., Snowling, M. J., Gerrits, E., van Alphen, P., van der Leij, A., & Wijnen, F. (2012). Phonology and literacy: follow-up results of the Utrecht dyslexia and specific language impairment project. In A. A. Benasich, & R. H. Fitch (Eds.), Developmental dyslexia: early precursors, neurobehavioral markers, and biological substrates. (pp. 133-150). (The extraordinary brain series). Baltimore: Paul H. Brookes. [details] [PDF]
  • van Bergen, E., de Jong, P. F., Plakas, A., Maassen, B., & van der Leij, A. (2012). Child and parental literacy levels within families with a history of dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(1), 28-36. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2011.02418.x [details]
  • van Zuijen, T. L., Plakas, A., Maassen, B. A. M., Been, P., Maurits, N. M., Krikhaar, E., ... van der Leij, A. (2012). Temporal auditory processing at 17 months of age is associated with preliterate language comprehension and later word reading fluency: an ERP study. Neuroscience Letters, 528(1), 31-35. DOI: 10.1016/j.neulet.2012.08.058 [details]
  • van der Leij, A. (2012). Onderwijs is zorgen dat er geleerd wordt. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 51(9), 381-393. [details]
  • Maassen, B. A. M., van der Leij, A., Maurits, N. M., & Zwarts, F. (2012). Neurolinguistic and neurophysiological precursors of dyslexia: selective studies from the Dutch Dyslexia Programme. In A. A. Benasich, & R. H. Fitch (Eds.), Developmental dyslexia: early precursors, neurobehavioral markers, and biological substrates. (pp. 119-132). Baltimore: Paul H. Brookes. [details]

2011

  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., Stoel, R. D., Thijs, J. T., & van der Leij, A. (2011). Teachers’ assessment of physical aggression with the preschool behavior questionnaire: a multitrait-multimethod evaluation of convergent and discriminant validity. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(5), 407-417. DOI: 10.1177/0734282910388881 [details]
  • van Bergen, E., de Jong, P. F., Regtvoort, A., Oort, F., van Otterloo, S., & van der Leij, A. (2011). Dutch children at family risk of dyslexia: precursors, reading development, and parental effects. Dyslexia, 17(1), 2-18. DOI: 10.1002/dys.423 [details]
  • van der Leij, A. (2011). Dyslexie. In H. Swaab, A. Bouma, J. Hendriksen, & C. König (Eds.), Klinische kinderneuropsychologie. (pp. 497-538). Amsterdam: Boom. [details]
  • van der Leij, A., Bekebrede, J., Schijf, T., Geudens, A., Schraeyen, K., & Schijf, T. (2011). Achtergronden bij de ontwikkeling en normering van de Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen (IDAA). In A. Geudens, K. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Eds.), Jongvolwassenen met dyslexie: diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. (pp. 109-134). (CODE Lessius; No. 2). Leuven: Acco. [details]

2010

  • Bekebrede, J. I., van der Leij, D. A. V., Schijf, G. M., Garst, G. J. A., Geudens, A., Schraeyen, K., ... Schijf, T. J. (2010). Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo). Uithoorn: Muiswerk Educatief. [details]
  • Bekebrede, J., van der Leij, A., Plakas, A., Share, D., & Morfidi, E. (2010). Dutch dyslexia in adulthood: core features and variety. Scientific Studies of Reading, 14(2), 183-210. DOI: 10.1080/10888430903117500 [details]
  • Gouwetor, C. N., Bekebrede, J. I., & van der Leij, A. (2010). Sociaal-emotioneel en lichamelijk functioneren van dyslectische en normale lezers in het vmbo-t. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 49(3), 111-123. [details]
  • Scheltinga, F., van der Leij, A., & Struiksma, C. (2010). Predictors of response to intervention of word reading fluency in Dutch. Journal of Learning Disabilities, 43(3), 212-228. DOI: 10.1177/0022219409345015 [details]
  • Sieh, D. S., Meijer, A. M., Oort, F. J., Visser-Meily, J. M. A., & van der Leij, D. A. V. (2010). Problem behavior in children with a chronically ill parent: a meta-analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(4), 384-397. DOI: 10.1007/s10567-010-0074-z [details] [PDF]
  • Snellings, P., van der Leij, A., Blok, H., & de Jong, P. F. (2010). Reading fluency and speech perception speed of beginning readers with persistent reading problems: the perception of initial stop consonants and consonant clusters. Annals of Dyslexia, 60(2), 151-174. DOI: 10.1007/s11881-010-0039-4 [details] [PDF]
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., Thijs, J. T., Stoel, R. D., & van der Leij, A. (2010). Teachers’ assessment of antisocial behavior in kindergarten: physical aggression and measurement bias across gender. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(2), 129-138. DOI: 10.1177/0734282909340236 [details]
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., Thijs, J. T., Stoel, R. D., & van der Leij, A. (2010). Teachers’ assessment of antisocial behavior in kindergarten: physical aggression and measurement bias across gender. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(2), 129-138. DOI: 10.1177/0734282909340236 [details]
  • van der Leij, A., Verhoog, H., & Bekebrede, J. (2010). Het effect van lezen met klankhulp op begrijpend lezen van dyslectische leerlingen. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 49(7/8), 306-319. [details]
  • van der Leij, A., Bekebrede, J., & Kotterink, M. (2010). Acquiring reading and vocabulary in Dutch and English: the effect of concurrent instruction. Reading & Writing, 23(3-4), 415-434. DOI: 10.1007/s11145-009-9207-5 [details] [PDF]

2009

  • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2009). Dutch dyslexic adolescents: phonological-core variable-orthographic differences. Reading & Writing, 22(2), 133-165. DOI: 10.1007/s11145-007-9105-7 [details]
  • Snellings, P., van der Leij, A., de Jong, P. F., & Blok, H. (2009). Enhancing the reading fluency and comprehension of children with reading disabilities in an orthographically transparent language. Journal of Learning Disabilities, 42(4), 291-305. DOI: 10.1177/0022219408331038 [details]
  • van Otterloo, S. G., & van der Leij, A. (2009). Dutch home-based pre-reading intervention with children at familial risk of dyslexia. Annals of Dyslexia, 59(2), 169-195. DOI: 10.1007/s11881-009-0030-0 [details] [PDF]
  • van Otterloo, S. G., van der Leij, A., & Henrichs, L. F. (2009). Early home-based intervention in the Netherlands for children at familial risk of dyslexia. Dyslexia, 15(3), 187-217. DOI: 10.1002/dys.376 [details]
  • Struiksma, C., van der Leij, A., & Stoel, R. (2009). Response to fluency-oriented intervention of Dutch poor readers. Learning and Individual Differences, 19(4), 541-548. DOI: 10.1016/j.lindif.2009.07.005 [details]

2008

  • Thijs, J. T., Koomen, H. M. Y., & van der Leij, A. (2008). Teacher-child relationships and pedagogical practices: considering the teacher’s perspective. School Psychology Review, 37(2), 244-260. [details]
  • van Leeuwen, T., Been, P., van Herten, M., Zwarts, F., Maassen, B., & van der Leij, A. (2008). Two-month-old infants at risk for dyslexia do not discriminate /bAk/ from /dAk/: A brain-mapping study. Journal of Neurolinguistics, 21(4), 333-348. DOI: 10.1016/j.jneuroling.2007.07.004 [details]
  • van Herten, M., Pasman, J., van Leeuwen, T. H., Been, P. H., van der Leij, A., Zwarts, F., & Maassen, B. (2008). Differences in AERP responses and atypical hemispheric specialization in 17-month-old children at risk of dyslexia. Brain Research, 1201, 100-105. DOI: 10.1016/j.brainres.2008.01.060 [details]

2011

  • Schijf, T., van der Leij, A., & Bekebrede, J. (2011). Dyslexiebeleid voor jongvolwassenen in Nederland. In A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Eds.), Jongvolwassenen met dyslexie: diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. (pp. 263-277). (CODE Lessius; No. 2). Leuven: Acco. [details]

2013

  • van der Leij, A. (2013). De diagnose van dyslexie: het oplossen van dilemma's. In F. J. Prins, M. Clerkx, & R. de Groot (Eds.), Kinderen-in-ontwikkeling op de basisschool. (pp. 251-280). (O&A-reeks; No. 6). Antwerpen/Apeldoorn: Garant. [details]
  • van der Leij, A., Bekebrede, J. I., Geudens, A., Schraeyen, K., Schijf, G. M., Garst, H., ... Schijf, T. J. (2013). Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen: Handleiding. Uithoorn: Muiswerk Educatief. [details]

2010

  • Bekebrede, J. I., & van der Leij, D. A. V. (2010). Handleiding Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo). In Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo). Uithoorn: Muiswerk Educatief. [details]
  • Schijf, T., van der Leij, A., van der Berkel, A., Bekebrede, J., & Zijlstra, B. (2010). Spellingvaardigheid van brugklassers. Levende Talen Tijdschrift, 11(2), 3-12. [details]

2009

  • Bekebrede, J., & van der Leij, A. (2009). Interactieve Dyslexietest Amsterdam Antwerpen (IDAA). Remediaal, 9(4), 13-14. [details]

2008

  • Kleijnen, R., Bosman, A., de Jong, P., Henneman, K., Pasman, J., Paternotte, A., ... Wijnen, F. (2008). Dyslexie: Diagnose en behandeling van dyslexie. Bilthoven: Stichting Dyslexie Nederland (SDN). [details]

2011

  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., Thijs, J. T., & van der Leij, D. A. V. (2011). Building strong teacher-student relationships: Preliminary support for relationship-focused reflection. Poster session presented at Poster presented at Biennial Meeting SRCD (Society for Research in Child Development), . [details]
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications.

Geen nevenwerkzaamheden bekend

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen