Fotograaf: Gerda Brillenburg Wurth

dhr. dr. S.A.F. (Sander) van Maas


  • Faculteit der Geesteswetenschappen
    Capaciteitsgroep Muziekwetenschap
  • Bezoekadres
    Universiteitstheater
    Nieuwe Doelenstraat 16-18  Amsterdam
  • Postadres:
    Nieuwe Doelenstraat  16-18
    1012 CP  Amsterdam
  • S.A.F.vanMaas@uva.nl
    T: 0205254573
    T: 0205254443

Sander van Maas

is Assistant Professor of Musicology at the University of Amsterdam and Visiting Professor at the London College of Music. He has held positions at Utrecht University (Endowed Full Professor of Contemporary Dutch Composed Music), the Conservatorium van Amsterdam, and Codarts University for the Arts in Rotterdam. In 2010–2011 he was Visiting Associate Professor of Musicology at Boston University and visiting scholar at Harvard University. He authored The Reinvention of Religious Music: Olivier Messiaen’s Breakthrough toward the Beyond (with Fordham University Press, New York, 2009) and edited several volumes including Thresholds of Listening: Sound, Technics, Space (Fordham UP, 2015) and Contemporary Music and Spirituality (Ashgate, 2015). Van Maas is former Chairman of the Dutch Association of Aesthetics and was founding editor of the journal Esthetica: Tijdschrift voor Kunst en Filosofie. Currently, he is member of the Dutch Council for Culture (Raad voor Cultuur) and works as a consultant for major cultural institutions around Europe. 

 

364 pp.

Robert Sholl and Sander van Maas (eds.), Contemporary Music and Spirituality (Farnham: Ashgate, 2016).

This volume provides a detailed exploration of the recent and current state of contemporary spiritual music in its religious, musical, cultural and conceptual-philosophical aspects. The contributors provide a new critical lens through which it is possible to see the music and thought of Cage, Ligeti, Messiaen, Stockhausen as spiritual music. The book surrounds these composers with studies of and by other composers directly associated with the idea of spiritual music (Harvey, Gubaidulina, MacMillan, Pärt, Pott, and Tavener), and others (Adams, Birtwistle, Ton de Leeuw, Ferneyhough, Ustvolskaya, and Vivier) who have created original engagements with the idea of spirituality.

Codarts, 2016 (389 pp.)

Speelruimte: Voor klassieke muziek in de 21st eeuw is the final result of a research project on the future of classical music at Codarts University for the Arts in Rotterdam. With Micha Hamel, Dirk van Weelden and Arlon Luijten. "Als ondergrond van het onderzoek diende de idee van de overgang van een representatiecultuur naar een presentiecultuur. Zijn boek Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw is het verslag van alle onderzoeksprojecten die in het kader van het lectoraat zijn uitgevoerd, aangevuld met essays die ingaan op meer theoretische en filosofische kwesties. Het boek heeft drie medeauteurs: Sander van Maas, Dirk van Weelden en Arlon Luijten, en richt zich op eenieder die actief is in de klassiekemuziekpraktijk: van opleider tot musicus en componist, van programmeur tot zaal- en orkestdirecteur." 

Konrad Boehmer's memoirs (festive first edition, May 24, 2015). 100 pages

Naar Keulen: Een selectie uit Konrad Boehmers memoires / Nach Köln: Eine Auswahl aus Konrad Boehmers Memoiren (bilingual edition).

 

Edited by Sander van Maas and Kees Tazelaar. Amsterdam: Konrad Boehmer Foundation, 2015.

 

Konrad Boehmer (1941-2014) over zijn tijd in Darmstadt, Stockhausen en in de Vaucluse. Een postume, ongecensureerde selectie uit zijn memoires. / Konrad Boehmer (1941-2014) über seine Zeit in Darmstadt, Stockhausen und seine Zeit in der Vaucluse. Eine posthume unzensurierte Auswahl aus seinen Memoiren.

Forthcoming with Fordham UP (New York, 2015). 320 pages

Thresholds of Listening intervenes into an extraordinarily wide range of subjects, from masochism and torture at one extreme to Cage and Kafka at the other. Chapters zoom by at high speed, covering enormous ground and wrestling on all fronts with music’s potential value as a transformative biopolitical praxis. The level of scholarship is excellent and van Maas’s cast of contributors includes stellar names alongside emerging scholars. This is less a book about listening to music than a virtuosic inquiry into the relationships between listening, hearing, sound, space and an investigation of the limits of the human body.”—Anthony Gritten, Royal Academy of Music

Audience empowerment project report (March, 2015). 82 pages

Final report of an embedded research project on listening devices for use by concert goers during concert performances. Conducted in 2014-2015 with the Royal Concertgebouw in Amsterdam. Presented: March 2015 (82 pp.). 

Wat is een Luisteraar? Reflectie, interpellatie en dorsaliteit in hedendaagse muziek (Inaugurele rede, Universiteit Utrecht, 2009).

Inaugurele rede als profileringshoogleraar in hedendaagse Nederlandse gecomponeerde muziek (vanwege Buma/Stemra), Universiteit Utrecht, november 2009.

Fordham University Press (New York, 2009). 242 pages

"If the idea that religious music is a thing of the past helps you sleep better, Sander van Maas' provocative book [The Reinvention of Religious Music] should wake you up. Did you ever think that an ear could be circumcised? From the Bible to Messiaen and Derrida, he radically rethinks the relationships between ear and flesh."—Peter Szendy, Université de Paris X Nanterre

A philosophical account of music-religion relationships in Messiaen (2003). 364 pages

Sander van Maas, Doorbraak en Idolatrie: Olivier Messiaen en het geloof in muziek (Delft: Eburon, 2003). 

 

Bestaat er in onze 'seculiere' tijd nog zoiets als religieuze muziek? Wat betekent het, wanneer een hedendaagse componist spreekt over het religieuze karakter van zijn werk? Aan de hand van een bespiegeling over de relatie tussen muziek en religie, wordt onderzocht hoe de muziek van de Franse componist Olivier Messiaen (1908-1992) in onze tijd begrepen kan worden als een religieuze muziek.

Festschrift for Professor of Musicology Rokus de Groot (UvA, 2012). 305 pages

Sander van Maas, Carolien Hulshof, and Paulien Oldenhave (eds.), Liber plurium vocum, for Rokus de Groot (Amsterdam University, 2012).

  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen