Fotograaf: Bram Belloni

mw. dr. M.H.C. (Marijn) Meijers


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Persuasive Communication
  • Bezoekadres
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Amsterdam
    Kamernummer: C8.00
  • Postadres:
    Postbus  15791
    1001 NG  Amsterdam
  • M.H.C.Meijers@uva.nl
    T: 0205253982

Biographical sketch

 Marijn Meijers graduated in Social Psychology at Tilburg University in 2008 ( cum laude ). She spent time as an exchange student at NTNU in Trondheim (Norway) during her bachelor, and she conducted research for her master thesis at UMSS in Cochabamba (Bolivia). After working 3 years as a researcher/lecturer at the Social Psychology department of Tilburg University, Marijn started working at ASCoR in July 2011. March 2012 she started on her PhD project, studying how people justify their environmentally unfriendly behaviors, together with Prof. dr. Edith Smit and dr. ir. Peeter Verlegh. Since July 2014, she is working as an Assistant Professor in Persuasive Communication at ASCoR.

 

Teaching

  • Brand Communication (Master Communication Science)
  • Afstudeerproject Persuasieve Communicatie (Bachelor Communication Science)
  • Supervising Master Thesis students

 

Publications

International

 

Meijers, M. H. C., & Rutjens, B. T. (2014). Affirming belief in scientific progress reduces environmentally friendly behavior. European Journal of Social Psychology. doi: 10.1002/ejsp.2009.

 

Blanken, I. Van de Ven, N., Zeelenberg, M., & Meijers, M. H. C. (2014). Three Attempts to Replicate the Moral Licensing Effect. Social Psychology, 45(3), 232-238. doi: 10.1027/1864-9335/a000189

 

Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., & Avramova, Y. R. (2013). I just ate organic: Can I use the car now? In H.C. van Trijp (Eds.), Encouraging Sustainable Behavior: Psychology and the Environment . Psychology Press.

 

Meijers, M. H. C., & Van Dam, Y. K. (2012). Sustainable food purchases in the Netherlands: the influence of consumer characteristics. Journal on Chain and Network Science, 12, 181-198. DOI: 10.3920/jncs2012.x012

 

Nelissen, R. M. A., & Meijers, M. H. C. (2011). Social benefits of luxury brands as costly signals of wealth and status. Evolution and Human Behavior , 32, 343-355. DOI:10.1016/j.evolhumbehav.2010.12.002

 

National

 

Meijers, M. H. C. (2013). Wanneer milieuvriendelijke consumptie leidt tot een rondje in een Hummer rijden. In-Mind Magazine, 2

 

Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2012). Ik heb duurzame kleding gekocht: mag ik nu met de auto naar de supermarkt? In M. Strick, M. Baas, L. van Dillen, R. Dotsch, D. Lakens, & M. de Vries (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2012 . Groningen: ASPO Pers.

 

Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2011). In balans met je omgeving? In N. van de Ven, M. Baas, L. van Dillen, D. Lakens, A. M. Lokhorst, & M. Strick (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2011 (pp141-143). Groningen: ASPO Pers.

 

Rutjens, B. T., & Meijers, M. H. C. (2010). Teveel van het goede: Hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt. In B. Derks, R. J. Renes, K. I. Ruys,N. van de Ven & M. Vliek (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2010 . Groningen: ASPO Pers.

 

Meijers, M. H. C., & Nelissen, R. M. A. (2008). Kleren maken de man. In R. Custers, B. Beersma, H. van de Berg, F. Harinck & M. van Zomeren (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2008 (pp. 280-286). Groningen: ASPO Pers.

 

2015

  • Meijers, M. H. C., Verlegh, P. W. J., Noordewier, M. K., & Smit, E. G. (2015). The dark side of donating: how donating may license environmentally unfriendly behavior. Social Influence, 10(4), 250-263. DOI: 10.1080/15534510.2015.1092468 [details]

2014

  • Meijers, M. H. C., & Rutjens, B. T. (2014). Affirming belief in scientific progress reduces environmentally friendly behaviour. European Journal of Social Psychology, 44(5), 487-495. DOI: 10.1002/ejsp.2009 [details]
  • Blanken, I., van de Ven, N., Zeelenberg, M., & Meijers, M. H. C. (2014). Three attempts to replicate the moral licensing effect. Social Psychology, 45(3), 232-238. DOI: 10.1027/1864-9335/a000189 [details] [PDF]

2013

  • Meijers, M. (2013). Wanneer milieuvriendelijke consumptie leidt tot een rondje in een Hummer rijden. In-Mind (Nederlandse ed.), 2[details]

2012

  • Meijers, M. H. C., & van Dam, Y. K. (2012). Sustainable food purchases in the Netherlands: the influence of consumer characteristics. Journal on Chain and Network Science, 12(2), 181-198. DOI: 10.3920/JCNS2012.x012 [details] [PDF]

2011

  • Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2011). In balans met je omgeving? Jaarboek Sociale Psychologie, 2011, 141-144. [details]
  • Nelissen, R. M. A., & Meijers, M. H. C. (2011). Social benefits of luxury brands as costly signals of wealth and status. Evolution and Human Behavior, 32(5), 343-355. DOI: 10.1016/j.evolhumbehav.2010.12.002 [details]

2008

  • Meijers, M. H. C., & Nelissen, R. M. A. (2008). Kleren maken de man. Jaarboek Sociale Psychologie, 2008, 279-285. [details]

2013

  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., & Avramova, Y. R. (2013). I just recycled. Can I use the car now? When people continue or discontinue behaving sustainably after an initial sustainable act. In H. C. M. van Trijp (Ed.), Encouraging sustainable behavior: psychology and the environment. (pp. 71-80). New York: Psychology Press. [details]

2010

  • Rutjens, B. T., & Meijers, M. H. C. (2010). Teveel van het goede: hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt. Jaarboek Sociale Psychologie, 2010, 373-380. [details]

2015

  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2015). Paradoxical effects of green communication frames effect. Abstract from Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, San Juan, Puerto Rico, . [details]
  • Meijers, M. H. C., & Verlegh, P. W. J. (2015). Eco-labels add luxury to utilitarian products. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Antwerp, Belgium, . [details]

2014

  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2014). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect.. Abstract from Paper presented at the International Conference on Research in Advertising (ICORIA), Amsterdam, . [details]
  • Meijers, M. H. C., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2014). Green advertisments and green identity.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen, . [details]

2013

  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2013). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect. Abstract from Paper presented at the EACR conference, Barcelona, Spain, . [details]
  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2013). Ik heb duurzame kleding gekocht: Mag ik nu met de auto naar de supermarkt?. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands, . [details]
  • Meijers, M. H. C., Verlegh, P. W. J., Noordewier, M. K., & Smit, E. G. (2013). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect. Poster session presented at Poster presented at the ACR conference, Chicago, USA, . [details]

2012

  • Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2012). In Balance?. Poster session presented at Poster presented at the meeting of the Society for Personality and Social Psychology, San Diego, USA, . [details]
  • Meijers, M. H. C., & Rutjens, B. (2012). Teveel van het goede: Hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Leuven, Belgium, . [details]
  • Meijers, M. H. C., & Rutjens, B. T. (2012). Questioning science fosters sustainable behavior.. Abstract from Paper presented at the sustainability pre-conference of the Society for Personality and Social Psychology, San Diego, USA, . [details]
  • Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., Verlegh, P. W. J., & Smit, E. G. (2012). Ik heb duurzame kleding gekocht: Mag ik nu met de auto naar de supermarkt?. Abstract from Paper presented at the meeting of the Associatie van Sociaal Psychologische Onderzoekers, Utrecht, . [details]

2011

  • Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2011). In Balans?[details]

2014

Media optreden

  • Meijers, Marijn (23-11-2015): Charitable acts can lead to bad behavior. Interview door Stephanie Pappas [Print]. Charitable acts can lead to bad behavior. Interview door Stephanie Pappas.
  • Meijers, Marijn (15-09-2014): A new study shows that positive views of scientific progress lead to lack of proactive behavior on protecting the environment. [Other] CUNY TV. A new study shows that positive views of scientific progress lead to lack of proactive behavior on protecting the environment..
  • Meijers, Marijn (15-12-2014): Milieu-onvriendelijke keuzes goedpraten (n.a.v. promotie). [Radio]. Milieu-onvriendelijke keuzes goedpraten (n.a.v. promotie)..
  • Meijers, Marijn (19-11-2014): We denken mijn vrouw scheidt het afval al dus ik mag de auto nemen. Interview door Ianthe Sahadat. [Print] De Volkskrant. We denken mijn vrouw scheidt het afval al dus ik mag de auto nemen. Interview door Ianthe Sahadat..
  • Meijers, Marijn (20-11-2014): Het eerste ritje gaat duurzaam per fiets, het tweede per auto. Interview door Loeke Oostra. [Print] Trouw. Het eerste ritje gaat duurzaam per fiets, het tweede per auto. Interview door Loeke Oostra..

Prijs

  • Meijers, M.H.C., Noordewier, M.K., Verlegh, P.W.J. & Smit, E.G. (2015): Best Paper Award, Environmental Communication, ICA.

Wetenschappelijke positie

  • Meijers, M.H.C. (member) (2011): Conference Long Term Psychology (External organisation).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen