Fotograaf: Bram Belloni

mw. dr. M.H.C. (Marijn) Meijers


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Persuasive Communication
  • Bezoekadres
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Amsterdam
    Kamernummer: C8.00
  • Postadres:
    Postbus  15791
    1001 NG  Amsterdam
  • M.H.C.Meijers@uva.nl
    T: 0205253982

Biographical sketch

 Marijn Meijers graduated in Social Psychology at Tilburg University in 2008 ( cum laude ). She spent time as an exchange student at NTNU in Trondheim (Norway) during her bachelor, and she conducted research for her master thesis at UMSS in Cochabamba (Bolivia). After working 3 years as a researcher/lecturer at the Social Psychology department of Tilburg University, Marijn started working at ASCoR in July 2011. March 2012 she started on her PhD project, studying how people justify their environmentally unfriendly behaviors, together with Prof. dr. Edith Smit and dr. ir. Peeter Verlegh. Since July 2014, she is working as an Assistant Professor in Persuasive Communication at ASCoR.

 

Teaching

  • Brand Communication (Master Communication Science)
  • Afstudeerproject Persuasieve Communicatie (Bachelor Communication Science)
  • Supervising Master Thesis students

 

Publications

International

 

Meijers, M. H. C., & Rutjens, B. T. (2014). Affirming belief in scientific progress reduces environmentally friendly behavior. European Journal of Social Psychology. doi: 10.1002/ejsp.2009.

 

Blanken, I. Van de Ven, N., Zeelenberg, M., & Meijers, M. H. C. (2014). Three Attempts to Replicate the Moral Licensing Effect. Social Psychology, 45(3), 232-238. doi: 10.1027/1864-9335/a000189

 

Meijers, M. H. C., Noordewier, M. K., & Avramova, Y. R. (2013). I just ate organic: Can I use the car now? In H.C. van Trijp (Eds.), Encouraging Sustainable Behavior: Psychology and the Environment . Psychology Press.

 

Meijers, M. H. C., & Van Dam, Y. K. (2012). Sustainable food purchases in the Netherlands: the influence of consumer characteristics. Journal on Chain and Network Science, 12, 181-198. DOI: 10.3920/jncs2012.x012

 

Nelissen, R. M. A., & Meijers, M. H. C. (2011). Social benefits of luxury brands as costly signals of wealth and status. Evolution and Human Behavior , 32, 343-355. DOI:10.1016/j.evolhumbehav.2010.12.002

 

National

 

Meijers, M. H. C. (2013). Wanneer milieuvriendelijke consumptie leidt tot een rondje in een Hummer rijden. In-Mind Magazine, 2

 

Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2012). Ik heb duurzame kleding gekocht: mag ik nu met de auto naar de supermarkt? In M. Strick, M. Baas, L. van Dillen, R. Dotsch, D. Lakens, & M. de Vries (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2012 . Groningen: ASPO Pers.

 

Meijers, M. H. C., & Noordewier, M. K. (2011). In balans met je omgeving? In N. van de Ven, M. Baas, L. van Dillen, D. Lakens, A. M. Lokhorst, & M. Strick (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2011 (pp141-143). Groningen: ASPO Pers.

 

Rutjens, B. T., & Meijers, M. H. C. (2010). Teveel van het goede: Hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt. In B. Derks, R. J. Renes, K. I. Ruys,N. van de Ven & M. Vliek (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2010 . Groningen: ASPO Pers.

 

Meijers, M. H. C., & Nelissen, R. M. A. (2008). Kleren maken de man. In R. Custers, B. Beersma, H. van de Berg, F. Harinck & M. van Zomeren (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2008 (pp. 280-286). Groningen: ASPO Pers.

 

2015

2014

2013

2012

2011

2008

  • M.H.C. Meijers & R.M.A. Nelissen (2008). Kleren maken de man. Jaarboek Sociale Psychologie, 2008, 279-285.

2013

  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier & Y.R. Avramova (2013). I just recycled. Can I use the car now? When people continue or discontinue behaving sustainably after an initial sustainable act. In H.C.M. van Trijp (Ed.), Encouraging sustainable behavior: psychology and the environment (pp. 71-80). New York: Psychology Press.

2010

  • B.T. Rutjens & M.H.C. Meijers (2010). Teveel van het goede: hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt. Jaarboek Sociale Psychologie, 2010, 373-380.

2015

  • M.H.C. Meijers (2015). Charitable acts can lead to bad behavior. Interview door Stephanie Pappas. Interview in Live Science (http://www.livescience.com/52882-charitable-acts-lead-to-bad-behavior.html): (2015, November 23).
  • M.H.C. Meijers (2015). Wanneer zijn groene productintroducties slim? (blog). Retrieved from http://www.swocc.nl/kennisbank-item/wanneer-zijn-groene-productintroducties-slim/. (available: 24 feb 2015).
  • M.H.C. Meijers & P.W.J. Verlegh (2015). Eco-labels add luxury to utilitarian products. In Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Antwerp, Belgium.
  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2015). Paradoxical effects of green communication frames effect. In Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, San Juan, Puerto Rico.
  • M.H.C. Meijers (2015). Succesvol zijn met MVO. (blog). Retrieved from http://www.swocc.nl/kennisbank-item/succesvol-zijn-met-mvo/. (available: 22 sep 2015).

2014

  • M.H.C. Meijers, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2014). Green advertisments and green identity. In Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen.
  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2014). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect. In Paper presented at the International Conference on Research in Advertising (ICORIA), Amsterdam.
  • M.H.C. Meijers (2014). Kunnen goedkope merkextensies tot meer prestige leiden? (blog). Amsterdam: Retrieved from http://www.swocc.nl/kennisbank-item/kunnen-goedkope-merkextensies-tot-meer-prestige-leiden/. (available: 15 sep 2014).
  • M.H.C. Meijers (2014). Hoe biologische claims dik maken. (blog). Amsterdam: Retrieved from http://www.swocc.nl/kennisbank-item/hoe-biologische-claims-dik-maken/. (available: 29 jan 2014).
  • M.H.C. Meijers (2014). We denken mijn vrouw scheidt het afval al dus ik mag de auto nemen. Interview door Ianthe Sahadat. Interview in: De Volkskrant (2014, November 19).
  • M.H.C. Meijers (2014). Het eerste ritje gaat duurzaam per fiets, het tweede per auto. Interview door Loeke Oostra. Interview in: Trouw (2014, November 20).

2013

  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2013). Ik heb duurzame kleding gekocht: Mag ik nu met de auto naar de supermarkt? In Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands.
  • M.H.C. Meijers, P.W.J. Verlegh, M.K. Noordewier & E.G. Smit (2013). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect. In Poster presented at the ACR conference, Chicago, USA.
  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2013). Consuming green, living green. Boundary conditions of the licensing effect. In Paper presented at the EACR conference, Barcelona, Spain.

2012

  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2012). Ik heb duurzame kleding gekocht: Mag ik nu met de auto naar de supermarkt? In Paper presented at the meeting of the Associatie van Sociaal Psychologische Onderzoekers, Utrecht.
  • M.H.C. Meijers & B. Rutjens (2012). Teveel van het goede: Hoe een sterk geloof in wetenschappelijke vooruitgang duurzaamheid tegenwerkt. In Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Leuven, Belgium.
  • M.H.C. Meijers & B.T. Rutjens (2012). Questioning science fosters sustainable behavior. In Paper presented at the sustainability pre-conference of the Society for Personality and Social Psychology, San Diego, USA.
  • M.H.C. Meijers & M.K. Noordewier (2012). In Balance? In Poster presented at the meeting of the Society for Personality and Social Psychology, San Diego, USA.

2011

  • M.H.C. Meijers & M.K. Noordewier (2011). In Balans? In Paper presented at the ASPO.

2014

Media optreden

Prijs

  • M.H.C. Meijers, M.K. Noordewier, P.W.J. Verlegh & E.G. Smit (2015). Best Paper Award, Environmental Communication, ICA. Recognition.

Wetenschappelijke positie

  • M.H.C. Meijers (period: 2011 till 2011). Organizer of the ASPO herfstsymposium on October 6th at Tilburg UniversityPosition at: Conference Long Term Psychology.
This page has been automatically generated by the UvA-Current Research Information System. If you have any questions about the content of this page, please contact the UBAcoach or the Metis staff of your faculty / institute. To edit your publications login to Personal Metis.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen