Fotograaf: Anke Munniksma

mw. dr. A. (Anke) Munniksma


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Onderwijskunde (OWK)
  • Bezoekadres
    REC-D
    Nieuwe Achtergracht 127  Amsterdam
    Kamernummer: D8.03
  • Postadres:
    Postbus  15780
    1001 NG  Amsterdam
  • A.Munniksma@uva.nl
    T: 0205255797

Als postdoc onderzoeker ben ik werkzaam bij de afdeling Child Development & Education van de UvA. Hier coördineer ik het Nederlandse deel van de "International Civic and Citizenship Education Study" (ICCS). Het doel van dit internationaal vergelijkend onderzoek is het in kaart brengen van de ontwikkeling van kennis, houdingen en betrokkenheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt onderzocht hoe schoolkenmerken gerelateerd zijn aan burgerschapsuitkomsten en effectief burgerschapsonderwijs. 

Mijn onderzoek richt zich voornamelijk op etnische diversiteit en interetnische relaties van jongeren in het voortgezet onderwijs. Als promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht ik waarom sommige ouders een weerstand hebben tegen interetnische relaties van hun kinderen. Daarnaast onderzocht ik hoe intra- en interetnische vriendschappen gerelateerd zijn aan de beeldvorming ten opzichte van andere etnische groepen en aan het psychosociale welzijn van jongeren op school. Als postdoc onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen onderzocht ik hoe etnische diversiteit van de school en de buurt gerelateerd waren aan de voorkeur van jongeren voor vriendschappen binnen de eigen etnische groep. Bij de UvA zal ik mijn onderzoek naar de effecten van etnische diversiteit en interetnische relaties op de sociale ontwikkeling van jongeren voortzetten. 

 

2016

  • Munniksma, A., Scheepers, P., Stark, T. H., & Tolsma, J. (2016). The impact of adolescents' classroom and neighborhood ethnic diversity on same‐and cross‐ethnic friendships within classrooms. Journal of Research on Adolescence. DOI: 10.1111/jora.12248 [details]

2015

  • Munniksma, A., Verkuyten, M., Flache, A., Stark, T. H., & Veenstra, R. (2015). Friendships and outgroup attitudes among ethnic minority youth: The mediating role of ethnic and host society identification. International Journal of Intercultural Relations, 44, 88-99. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2014.12.002 [details]
  • Leszczensky, L., Stark, T. H., Flache, A., & Munniksma, A. (2015). Disentangling the relation between young immigrants’ host country identification and their friendships with natives. Social Networks, 44, 179-189. DOI: 10.1016/j.socnet.2015.08.001 [details]
  • Rambaran, J. A., Dijkstra, J. K., Munniksma, A., & Cillessen, A. H. N. (2015). The development of adolescents’ friendships and antipathies: A longitudinal multivariate network test of balance theory. Social Networks, 43, 162-176. DOI: 10.1016/j.socnet.2015.05.003 [details]

2014

  • Graham, S., Munniksma, A., & Juvonen, J. (2014). Psychosocial benefits of cross-ethnic friendships in urban middle schools. Child Development, 85(2), 469-483. DOI: 10.1111/cdev.12159 [details]

2013

  • Munniksma, A., Stark, T. H., Verkuyten, M., Flache, A., & Veenstra, R. (2013). Extended intergroup friendships within social settings: The moderating role of initial outgroup attitudes. Group Processes & Intergroup Relations, 16(6), 752-770. DOI: 10.1177/1368430213486207 [details]

2012

  • Munniksma, A., & Juvonen, J. (2012). Cross-ethnic friendships and sense of social-emotional safety in a multi-ethnic middle school: An exploratory study. Merrill-Palmer Quarterly, 58(4), 489-506. DOI: 10.1353/mpq.2012.0023 [details]
  • Munniksma, A., Flache, A., Verkuyten, M., & Veenstra, R. (2012). Parental acceptance of children's intimate ethnic outgroup relations: The role of culture, status, and family reputation. International Journal of Intercultural Relations, 36(4), 575-585. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2011.12.012 [details]

2010

  • Veenstra, R., Lindenberg, S., Munniksma, A., & Dijkstra, J. K. (2010). The complex relation between bullying, victimization, acceptance, and rejection: Giving special attention to status, affection, and sex differences. Child Development, 81(2), 480-486. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2009.01411.x [details]

2013

  • Munniksma, A. (2013). Crossing Ethnic Boundaries: Parental Resistance to and Consequences of Adolescents’ Cross-Ethnic Friendships Groningen [details] [PDF]

Spreker

  • Munniksma, A. (speaker) (2015): The impact of adolescents' classroom and neighborhood ethnic diversity on same‐and cross‐ethnic friendships within classrooms, Presentation in colloquium for the University of Duisburg-Essen, Institut für Pädagogik, Essen, Germany.
  • Munniksma, A. (speaker), , (speaker), , (speaker) & , (speaker) (23-5-2014): The impact of students’ neighborhood and classroom diversity on in- and out-group relations, Poster presented at Equity and Justice in Childhood and Adolescence Conference, London, UK.
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen