Vintage_Russia: wat imperfectie sexy maakt

Letterkunde

13jun2013 16.00

Oratie

Digitale technologieën als Photoshop en spellingscontrole staan ons toe het leven vergaand te perfectioneren. Creatieve professionals – van schrijvers en (mode)ontwerpers tot kunstenaars en filmmakers – reageren op die digitale perfectie met een groeiend verlangen naar imperfectie. Ellen Rutten bespreekt in haar oratie waarom met name Rusland en Nederland gefascineerd zijn door imperfectie.

De foto-app Instagram, Piet Hein Eeks sloophouten meubels, shaky-camera films, de quasi-kneuterige kunst op de expositie Hand Made afgelopen voorjaar in het Museum Boijmans van Beuningen: allemaal bezingen ze het imperfecte, het ongepolijste, als waarborg voor authenticiteit in onze gedigitaliseerde wereld. Een bijzondere status heeft de lofzang op imperfectie in Nederland – toonaangevend producent van quasi-amateuristisch design – en Rusland, waar esthetische imperfectie sinds de Sovjettijd synoniem is voor politiek verzet.

Rutten bepleit de oprichting van een transnationaal onderzoeksnetwerk in imperfectie. Brede expertise is onmisbaar voor een goed begrip van een van dé preoccupaties van de culturele producent en consument van nu, die met ‘imperfecte’ menselijkheid en authenticiteit als tegenwicht voor hi-tech automatisering. 

Mw. prof. dr. E. Rutten, hoogleraar Letterkunde, in het bijzonder Slavische literatuur en cultuur: Vintage_Russia: wat imperfectie sexy maakt

Locatie

Deelname

Toegang vrij 

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting