Dhr. prof. dr. Hans Maassen, medewerker FNWI, hoogleraar
Foto: Jeroen Oerlemans

Hans Maassen doet onderzoek naar de aard van informatie in kwantummechanische systemen, zoals: atomen, lichtdeeltjes, en kristalroosters. Deze informatie benadert hij met een ander soort kansrekening, waarbij de kansvariabelen niet aan de commutatieve wet XY=YX hoeven te voldoen. Een veelheid van begrippen uit de kansrekening kan toch nog in stelling worden gebracht, wat soms tot verrassende resultaten leidt. Zo heeft Maassen de onzekerheidsrelatie van Heisenberg, die over varianties gaat van niet-commuterende variabelen, weten uit te breiden tot een relatie over hun Shannon-informatie. Ook bedacht hij een stochastische analyse voor deeltjesverstrooiing. In zijn colleges zal Maassen masterstudenten inwijden in deze soort van kansrekening.

Momenteel werkt Maassen aan de beschrijving van de kwantummechanische correlaties (verstrengeling) van kleine clusters van deeltjes, en hun symmetrieën. Hierbij zoekt hij samenwerking met Amsterdamse wiskundigen. Met natuurkundigen van de UvA en informatici van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) gaat hij op zoek naar de hardware voor toekomstige kwantumcomputers en naar algoritmen waarmee deze computers geprogrammeerd kunnen worden.

Maassen is sinds 1986 werkzaam bij de Radboud Universiteit Nijmegen, sinds 1999 als universitair hoofddocent kansrekening en mathematische fysica. Maassen ontving in 1998 en 2000 onderzoekssubsidies van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Momenteel neemt hij deel aan een SERC-onderzoeksproject aan Nottingham University op het gebied van Large deviations and dynamical phase transitions in open quantum systems. Samen met prof. dr. Burkhard Kümmerer van de Technische Universiteit Darmstadt is hij bezig met een serie boeken over Quantum-Markovketens. Ook heeft hij vele publicaties in wetenschappelijke tijdschriften op zijn naam staan. Zo publiceerde hij onder meer in Journal of Functional Analysis, Journal of Probability Theory and Related Fields, Physical Review Letters en Quantum Information Processing.