Sitzia, Emilie, hoogleraar FGw, illustratie
Emilie Sitzia (foto: Dirk Gillissen)

Als bijzonder hoogleraar gaat Emilie Sitzia zich richten op de geschiedenis van de relatie tussen tekst en beeld in brede zin en het vergroten van de wetenschappelijke aandacht voor de relatie tussen boek en kunst. Hierbij gaat het om zowel reclametekeningen, illustraties in boeken, kranten en tijdschriften -  voor kinderen en volwassenen - als boekenkunst en kunstenaarsboeken.

Jip en Janneke, Pippi en Paddington

Sitzia wil onder meer onderzoek gaan doen naar 20ste-eeuwse illustraties, in het bijzonder naar vrouwelijke illustratoren die het dagelijks leven van kinderen verbeelden. Ze gaat daarbij vooral kijken naar het werk van Fiep Westendorp, illustrator van onder meer Jip en Janneke. Dit werk plaatst zij in een Europese context van vrouwelijke illustratoren zoals Ingrid Vang Nyman, illustrator van de Pippi Langkous-boeken, en Peggy Fortnum, illustrator van de Beertje Paddington-reeks. Sitzia wil hier ook een lezingenreeks over organiseren. Ook wil ze een in een serie lezingen verschillende studies verkennen naar de rol van illustratie bij de receptie van literaire teksten.

Brede kennis en ervaring

Boek en illustratie, kunstgeschiedenis en literatuurtheorie staan centraal in Sitzia’s onderzoek en onderwijs. Ze houdt zich onder meer bezig met de relatie tussen woord en beeld, Europese kunst van de 18de tot de 20ste eeuw en kunstliteratuur (waaronder kunstromans en kunstkritieken). Ook interdisciplinaire methodologieën, cultuuronderwijs, en museologie, curatie, geschiedenis van kunstmusea hebben haar interesse. In 2012 verscheen van haar hand het boek Art in Literature, Literature in Art in 19th century France (Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne).

Sitzia gaat onderwijs op het terrein van illustratie en de geschiedenis van illustratie geven aan studenten Kunstgeschiedenis en Boekwetenschap. Ook zal zij studenten begeleiden bij het schrijven van hun scriptie en promotieonderzoek begeleiden.

De leerstoel maakt deel uit van de capaciteitsgroepen Kunstgeschiedenis en Algemene cultuurwetenschappen/Boekwetenschap van de afdeling Kunst- en cultuurwetenschappen van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Het onderzoek is ondergebracht bij het Amsterdam Institute for Humanities Research.

Loopbaan

Sitzia is sinds 2012 universitair hoofddocent en sinds 2016 opleidingsdirecteur van de master Kunst, Cultuur en Erfgoed aan Maastricht University. Voor die tijd was ze acht jaar werkzaam aan de University of Canterbury in Nieuw-Zeeland, eerst als universitair docent en vervolgens als universitair hoofddocent European Art History and Theory. Van 2001 tot 2004 doceerde ze bij de afdeling Frans aan de Åbo Akademi University in Turku (Finland), waar zij tevens promoveerde. Sitzia deed een bachelor en master Franse literatuur aan de Université Paris X en ook een bachelor en master Kunstgeschiedenis aan respectievelijk de Université Paris X en de J.W. Goethe Universität in Frankfurt.

Over de Fiep Westendorp Foundation

De Fiep Westendorp Foundation is door Fiep Westendorp zelf in het leven geroepen. Een van de voornaamste doelen van de Foundation is het ondersteunen van onderzoek naar en onderwijs in (het vak) illustreren. Daartoe is er sinds 2008 de bijzondere leerstoel Illustratie aan de UvA, ter vergroting van het aanzien en het belang van de illustratie in brede zin. Daarnaast ondersteunt de Foundation projecten gericht op kinderen die het om wat voor redenen dan ook moeilijk of minder goed getroffen hebben, waaronder kinderen in azc’s, en projecten gericht op de bevordering van de culturele en artistieke vorming van kinderen. Ook reikt de foundation tweejaarlijks de Fiep Westendorp Stimuleringsprijzen uit, ter ondersteuning van jonge illustratoren.