Jordans, Mark, hoogleraar FMG, Global Child and Adolescent Mental Health
Foto: Sander Stoepker

Als bijzonder hoogleraar aan de UvA gaat Mark Jordans een onderzoeksprogramma opzetten gerelateerd aan het werk van War Child. Zijn doel is te komen tot een evidence-based en schaalbaar zorgsysteem voor kinderen in oorlogsgebieden dat geïmplementeerd kan worden in lage- en middeninkomenslanden en bij humanitaire hulpverlening. Jordans bestudeert hiertoe verschillende benaderingen van psychosociale hulp en geestelijke gezondheidszorg in combinatie met die van kinderbeschermingsdiensten om kindermishandeling en -verwaarlozing te voorkomen. Verder kijkt hij hoe in de omgeving van school en familie bijgedragen kan worden aan geweldloze opvoeding en verbeterd onderwijs. Het gaat er in het onderzoeksprogramma om de huidige praktijk te veranderen in betekenisvolle praktijken door zowel effectiviteit als maatschappelijke relevantie te bewerkstelligen. Daarom focust Jordans zich met implementatieonderzoek op hoe de evidence-based interventies overgebracht kunnen worden om grootschalige impact te bereiken.

In zijn werk houdt Jordans zich bezig met de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van psychosociale en geestelijke gezondheidszorgsystemen in lage- en middeninkomenslanden, in het bijzonder gericht op kinderen die met tegenslagen te kampen hebben en fragiele kinderen. Jordans kijkt ook naar de wisselwerking tussen onderzoek en de ontwikkeling van interventies om de gevolgen aan te pakken van georganiseerd geweld, sociaal onrecht en armoede voor de geestelijke gezondheid en het psychosociaal welzijn van kinderen en adolescenten. Hij leidde interventie- en onderzoeksprogramma’s gericht op kinderen getroffen door politiek geweld, overlevenden van martelingen en voormalig kindsoldaten in Nepal, Burundi, Zuid-Sudan, Indonesië, Pakistan, Democratische Republiek Congo en Sri Lanka. De afgelopen jaren heeft Jordans in zijn onderzoek ook een evaluatie gedaan van de integratie van geestelijke gezondheidszorg in de basiszorgvoorzieningen in Nepal, wat leidde tot belangrijke beleidsveranderingen door de overheid.

Over Mark Jordans

Jordans is hoofd Research en Development bij War Child Holland. Daarnaast is hij universitair hoofddocent Child and Adolescent Mental Health in Humanitarian Settings aan het Institute of Psychiatry, Psychology and Neurosciences van King’s College London. Ook is Jordans honorary associate professor aan de London School of Hygiene & Tropical Medicine’s Center for Global Mental Health. Jordans is oprichter en senior technical advisor van TPO Nepal, een vooraanstaande geestelijke gezondheids-ngo in Nepal.

Jordans heeft verschillende onderzoekssubsidies weten te werven, onder meer binnen het Horizon 2020-programma en het FP7-programma van de Europese Unie. Hij is lid van de redactieraad van de wetenschappelijke tijdschriften International Journal for Mental Health Systems en Intervention. Ook publiceerde hij veelvuldig in toonaangevende peer-reviewed tijdschriften als WHO Bulletin, PLoS Medicine en British Journal of Psychiatry. Jordans is tevens lid van de The Lancet Commission on Global Mental Health.