Mw. dr. M. Schavemaker (1971) is benoemd tot hoogleraar Media en Kunst in de Museale Praktijk aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel in samenwerking met Stedelijk Museum Amsterdam. Margriet Schavemaker gaat het hoogleraarschap combineren met haar functie als Manager Educatie, Interpretatie en Publicaties van het Stedelijk Museum.
Schavemaker, Margriet, hoogleraar FGw, Media en kunst in de museale praktijk
Margriet Schavemaker (foto: Dirk Gillissen)

Vanuit een interdisciplinaire benadering gaat Schavemaker zich in haar onderzoek richten op de manier waarop kunst en de museale praktijk zich verhouden tot de opkomst van onder meer televisie, video en de digitale media. Dit varieert van de wijze waarop kunstenaars in hun werk reflecteren op de online beeldcultuur (internet/social media) tot de impact die dit heeft op het museale programma en aankoopbeleid (wat betekent het om een internetkunstwerk te tonen in het museum en voor de eeuwigheid te bewaren?). Ook de uiteenlopende manieren waarop nieuwe mediatechnologieën worden ingezet om de museale ervaring te verrijken en toegankelijker maken (denk aan multimedia tours en robots waarmee op afstand museumbezoek mogelijk wordt gemaakt), staan centraal in Schavemakers onderzoek.

Schavemaker gaat bij de UvA onderwijs geven binnen de (research)masters op het terrein van media, cultuur en kunst.

Loopbaan

Margriet Schavemaker is sinds 2009 werkzaam bij het Stedelijk Museum, achtereenvolgens als hoofd Collecties en Onderzoek, curator en hoofd Onderzoek en Publicaties (van 2012 tot 2015), en manager Educatie, Interpretatie en Publicaties (sinds 2015). Voorafgaande aan haar loopbaan bij het Stedelijk was Schavemaker verbonden aan de UvA als universitair docent bij de afdeling Media en Cultuur en als docent Kunstgeschiedenis en coördinator van de opleiding Kunstgeschiedenis. Ook promoveerde zij aan de UvA op een onderzoek naar de betekenis van taal in de beeldende kunst van de jaren zestig. Daarnaast was Schavemaker docent bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Gerrit Rietveld Academie.

Van 2013 tot 2014 was Schavemaker Visiting Fellow aan het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS). Dit resulteerde onder meer in de oprichting van het peer-reviewed tijdschrift Stedelijk Studies, waarvan Schavemaker sinds de oprichting in 2014 hoofdredacteur is.

Schavemaker publiceert veelvuldig over hedendaagse kunst en theorie. Ook organiseert zij toonaangevende publieksprogramma’s zoals de lezingenreeksen ‘Right about Now: Art and Theory since the 1990s’ (2006-2007), ‘Now is the Time: Art and Theory in the 21st Century’ (2008-2009) en 'Facing Forward. Art and Theory from a Future Perspective' (2011-2102). Als curator stelde zij verschillende tentoonstellingen samen, waaronder ‘Het Stedelijk in de oorlog’ (2015), ‘ZERO: Let Us Explore the Stars’ (2015) en ‘Jean Tinguely: Machinespektakel’ (2016).

Schavemaker werkt als adviseur voor het Mondriaan Fonds en is lid van de Raad van Toezicht van het tijdschrift Metropolis M, de Jan van Eyck Academie en de Unseen Foundation.