Drie startende wetenschapstalenten met Rubicon naar buitenland

23 juli 2018

Drie onlangs gepromoveerde onderzoekers van de UvA gaan onderzoek doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubiconfinanciering van NWO. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen.

In totaal dienden deze 88 wetenschappers een aanvraag in voor een Rubicon, waarvan er 20 gehonoreerd werden.

De toekenningen

  • Colet te Grotenhuis (Scheikunde): Fosfor katalyse om handigheid te induceren
    Voor medicijnen is de ruimtelijke rangschikking bijzonder belangrijk. Vaak is de ene versie een medicijn, terwijl de andere versie giftig is. De onderzoeker gaat met behulp van een milieuvriendelijke, goedkope fosfor-katalysator medicijnen in hun zuivere vorm synthetiseren.
    Te Grotenhuis gaat voor 24 maanden naar Massachusetts Institute of Technology (MIT), Department of Chemistry, Verenigde Staten.
     
  • Stephan Jagau (Economie): De rede binnen het gevoel: naar een economische theorie over emoties
    Emoties als schuldgevoel, woede en angst spelen een zeer belangrijke rol in het bijeenhouden van de structuur van menselijke samenlevingen. In dit onderzoek wordt een algemene wiskundige theorie over emoties in sociale interactie ontwikkeld. Theoretische resultaten worden gevalideerd met experimenten op het gebied van gedrag en neurologie.
    Stephan Jagau gaat 24 maanden naar de Department of Economics van de Universiteit Zürich.
     
  • Sietske van Viersen (Pedagogische en Onderwijswetenschappen): Leidt traag lezen tot minder begrip?
    Tijdens het lezen van zinnen moet je woorden snel kunnen herkennen én de woorden in hun samenhang kunnen begrijpen. Dit onderzoek bekijkt hoe woordlezen en begrip op elkaar ingrijpen en hoe deze wederkerige processen tussen kinderen kunnen verschillen.
    Sietske van Viersen gaat 30 maanden naar het Research Institute of Child Development and Education, Noorwegen, Universiteit van Oslo, Department of Special Needs Education.

Bron: NWO

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting