De Universiteit van Amsterdam gaat een hotspot van wereldklasse creëren op het gebied van Artificial Intelligence (AI) op het Amsterdam Science Park. Het nieuwe co-creatiegebouw wordt dé plek voor onderwijs, onderzoek en ondernemen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Hiermee wordt een enorme impuls gegeven aan de samenwerking tussen Amsterdamse kennis- en onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven binnen deze groeimarkt. De gemeente Amsterdam draagt €4 miljoen bij aan het initiatief.
Birth of Artificial Intelligence
Binary Burst

De ontwikkelingen in Artificial Intelligence zijn toekomstbepalend. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zorgrobots of zelfrijdende auto’s: allemaal mogelijk gemaakt door zelflerende algoritmen en slimme software.

Wethouder Onderwijs Simone Kukenheim: 'Het Amsterdam Science Park is een toonaangevend centrum van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Met de komst van een hotspot op het gebied van Artificial Intelligence verstevigen de gemeente Amsterdam en de UvA de Amsterdamse  kenniseconomie en de positie van Amsterdam en het Amsterdam Science Park als één van de belangrijke Europese centra op het gebied van bètaonderwijs en –onderzoek.'

Geert ten Dam, bestuursvoorzitter Universiteit van Amsterdam: 'De Amsterdamse wetenschappelijke expertise op het terrein van Artificial Intelligence wordt breed erkend als leidend in Nederland en erbuiten. Wij hebben in de afgelopen jaren mooie samenwerkingen gerealiseerd met onder meer Bosch in het Deltalab en Qualcomm in het QUVA-lab. In dit nieuwe gebouw kunnen we meer van dit soort samenwerkingen creëren om zo de technologische en maatschappelijke uitdagingen van AI aan te pakken. Ook voor vraagstukken op het terrein van de gezondheidszorg, veiligheid of duurzaamheid biedt de inzet van AI veel kansen.'

Onderwijs, onderzoek en co-creatie

De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan heel snel. Het initiatief beoogt de snelle groei in onderwijs, onderzoek en co-creatie op het gebied van Informatica en AI te accommoderen. Het wordt een open hotspot waar innovatieve oplossingen op verschillende terreinen worden ontwikkeld, samen met industrie en bedrijfsleven nieuwe producten en toepassingen worden uitgewerkt en waar studenten en professionals worden opgeleid met de nieuwste kennis op AI-gebied. De ambitie is om in 2019 te starten met de bouw, waarna het co-creatie gebouw  naar verwachting begin 2021 in gebruik kan worden genomen.