Lezingenreeks zoomt in op relatie koloniale geschiedenis en kunst & literatuur

2 maart 2017

Het Nederlands imperialisme en kolonialisme heeft grote invloed gehad op de beeldende kunst en de literatuur. En die invloed is er nog steeds, want aan de basis van de westerse definitie van kunst liggen kaders gevormd door de koloniale geschiedenis. In een nieuwe lezingenreeks van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Stichting Framer Framed belichten wetenschappers en kunstenaars vanuit een historisch perspectief de hedendaagse ontwikkelingen in de beeldende kunst en de letteren in de voormalige Nederlandse koloniën.

De lezingenreeks is gericht op de relatie tussen kunst en samenleving, multidisciplinaire samenwerkingen en de wijze waarop verschillende disciplines met de geschiedenis en de wereld om hen heen omgaan.

Welke vormen namen en nemen kunstuitingen aan in het complexe proces van dekolonisatie? Wat was de impact van de dominante koloniale betekenisgeving op lokale cultuuruitingen in beeldende kunst en letteren of orale vertelcultuur? In hoeverre werden de koloniale, westerse categorieën opgedrongen, zoals een scherpe afbakening tussen beeldende kunst enerzijds en literatuur/letteren anderzijds? Deze en andere vragen komen aan bod.

De reeks, getiteld Framer Framed Postcolonial Meetings 2017, is een initiatief van prof. dr. Michiel van Kempen, bijzonder hoogleraar Nederlands-Caraïbische Letteren aan de UvA, en de Stichting Framer Framed, een platform voor kunst en cultuur.

Programma

  • Vrijdag 3 maart
    Caroline Drieënhuizen, universitair docent Cultuurgeschiedenis aan de Open Universiteit: Musea en Nederlands-Indië, ca. 1880-1950 (Nederlandstalig)
     
  • Vrijdag 17 maart
    Remco Raben, bijzonder hoogleraar Koloniale en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de UvA:  The modern art & literature of the Indies/Indonesia (Engelstalig)
     
  • Vrijdag 24 maart
    Gábor Pusztai, hoofd van de Vakgroep Nederlands van de Universiteit Debrecen (Hongarije): Het werk van Laszlo Székely, schrijver en beeldend kunstenaar  (Nederlandstalig)
     
  • Woensdag 5 april
    Rose Mary Allen, antropologe bij onder meer de Universiteit van Curaçao: The culture of oral history in Curaçao (Engelstalig)
     
  • Vrijdag 7 april
    Het werk van beeldend kunstenaars Charles Landvreugd & Patricia Kaersenhout (Engelstalig)
     
  • Dinsdag 11 april
    Sara Blokland, beeldend kunstenaar, onafhankelijk onderzoeker en curator: Srefidensi, photo archives, photo albums, memory & identity (Engelstalig)
     
  • Vrijdag 14 april
    Paul Faber, docent kunstgeschiedenis aan de Rietveldacademie en curator Afrika bij het Tropeninstituut: Moderne kunst in het Caraïbisch gebied (Nederlandstalig)
     
  • Vrijdag 21 april
    Ellen de Vries, zelfstandig publicist: Nola Hatterman & de kunst in Suriname (Nederlandstalig)


Praktische informatie

Alle bijeenkomsten zij  van 18.00 to 20.00 uur. Toegang: gratis.
Locatie: tentoonstellingsruimte Framer Framed, Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting