Publieksgeschiedenis

Musea, films, tv, romans, stadswandelingen of genealogisch onderzoek laten een breed publiek kennismaken met geschiedenis.

Publieksgeschiedenis

Vikinggevecht in Historisch Openluchtmuseum Eindhoven.

Publieksgeschiedenis richt zich op deze niet-academische omgang met het verleden in een brede culturele context. Hoe kan historische kennis het best worden gepresenteerd aan een publiek van niet-historici en hoe gaat dat publiek met die kennis om?
De UvA biedt als enige Nederlandse universiteit een Master Publieksgeschiedenis aan. Theorie en praktijk gaan hierin hand in hand, dankzij de samenwerking met de Amsterdamse publiekshistorische instellingen en de rijke traditie in onderzoek naar erfgoed, herinnering en identiteit. In de afgelopen jaren hebben masterstudenten Publieksgeschiedenis met hun producten herhaaldelijk de landelijke pers gehaald. Een voorbeeld hiervan is het boek Meerstemmig verleden over de omgang met het slavernijverleden.

Onderzoek

Publieksgeschiedenis bestudeert de vele vormen van omgang met het verleden, zoals living history, historische tentoonstellingen, familiegeschiedenissen, herdenkingen en monumenten, historische documentaires en ‘plaatsen van herinnering’. In het publiekshistorische onderzoek aan de UvA ligt de nadruk op:

  • het functioneren van historische musea
  • de publieke rol van historici
  • de publieke omgang met mensenrechten en medisch-ethische kwesties
  • interpretaties van de Gouden Eeuw in publieke debatten

Bijzondere aandacht is er voor de omgang met geschiedenis in Zuid-Afrika. Onderzoek naar onverwerkt verleden biedt inzicht in de betekenis en werking van de historische cultuur en de mechanismen van wat wel Vergangenheitsbewältigung wordt genoemd.

Onderwijs

  • Een publiekshistoricus is een duizendpoot die theoretische kennis en de historische methode weet te verbinden met praktisch handelen.
  • In het verplichte masterkernvak De wereld van de Publieksgeschiedenis worden geschiedfilosofie, historiografie en de historische methode gecombineerd met praktische toepassingen. Studenten schrijven bijvoorbeeld teksten voor een historische website, maken onder begeleiding van ervaren tv-makers als Ad van Liempt en Marc Josten een historisch filmpje of dragen bij aan een lopend oral history-project.
  • Gedurende een intensieve stage in het tweede semester krijgen studenten de kans het werk van een publiekshistoricus van binnenuit te verkennen.
  • In de afsluitende masterscriptie staat de academische reflectie centraal: vanuit een historische optiek wordt een publiekshistorisch onderwerp naar keuze bestudeerd. 

Medewerkers

dr. P. Knevel
dr. M.S. Parry
dr. J.J.B. Turpijn

Gepubliceerd door  Faculteit der Geesteswetenschappen

11 mei 2015