Paintings
Rosa Boute (2017). An investigation of delamination phenomena present on a painting by Joseph Paelinck, The Toilet of Psyche
Alma Jongstra (2017). Strandgezicht by J.E.H. Akkeringa, a study into the causes of the delaminating paint film
Marjolein Hupkes (2017). Delamination on two unlined paintings. A study of the condition of two seventeenth-century portraits by Jan Weenix from the collection of the Rijksmuseum depicting Silvester van Tongeren and Maria Cornelisz
Noa Kollaard (2017). Shedding light on diafanoramas. A research into the causes of paint delamination on a set of three diafanorama plates in the collection of the Rijksmuseum
Madeleine Vaudremer (2017). Manifestations of Degradation in Synthetic Ultramarine Paints: Case Studies from the Collection of the Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Sepha Wouda (2017). Too Hard to Handle. Cupping Paint on a Seventeenth-Century Glue-Lined Painting
Jazzy de Groot (2015). Oude Arlésienne (1888). Van esthetisch object naar waardevol fragment. Omgang met lacunes in relatie tot de functie van een schilderij
Diana de Man (2015). Invloed van smalt in de Homerus (1663) van Rembrandt- reconstructie en analyse
Michelle Vergeer (2015). Schouwstukken beschouwd. Een restauratieadvies op basis van de samenhang tussen vier schouwstukken uit Paleis Huis ten Bosch
Femke van Gurp (2014). BIJZONDERE ARCHIEFVONDSTEN BIJ TALENS. Synthetisch ultramarijn donker olieverf in de historie van een twintigste eeuwse verffabrikant
Mirjam Hintz (2014). A study of the influence of stretching methods onto cusping patterns in canvas supports
Maranthe Lamers (2014). Lithopoon doorgrond. Een uitleg van de degradatie van lithopoon houdende gronderingen van Vincent van Gogh
Lieve d'Hont (2013). De effectiviteit van waslagen op de achterzijde van paneelschilderijen als vochtbarrière bij wisselingen in relatieve luchtvochtigheid
Zuhura Iddi (2013). Droge reiniging. Het effect van zes soorten residuen op ongeverniste olieverflagen
Laura Kolkena (2013). Degradatieverschijnselen van gele cadmiumolieverven in de schilderijen van Piet Mondriaan.
Sara Molinari (2013). Witte vlekken op ongeverniste schilderijen van Willem Witsen.
Laura Raven (2013). Historische lijm-stijfsel bedoekingen van schilderijen. Historisch bronnenonderzoek en de creatie van een referentie set voor FT-IR analyse
Marya Albrecht (2012). Klein maar fijn. Loodwit in fijne deeltjesgrootte
Stéphanie Avril (2011). ‘De Heilige Agnes’. Een schilderij met pressbrokat uit de Noordelijke Nederlanden
Melissa Daugherty (2011). Dilemma’s in de restauratie. Handreiking voor de restauratie van schilderijen met latere toevoegingen die bijdragen aan de identificatie van de geportretteerden
Hannie Diependaal (2011). De schilderkist van Breitner en de kleuren van Standage
Corina den Hollander (2011). De reconstructie van een mummieportret. Een analyse van materiaalgebruik en vervaardigingsprocessen van vijf mummieportretten van het RMO
Femke van der Knaap (2011). Luitsen Kuiper. De praktijk van een restaurator
Jorinde Koenen (2011). In de wolken met Willem Beurs? Een onderzoek naar de waarde van ‘De groote waereld in ‘t kleen geschildert […]’ (1692) van Willem Beurs als kunsttechnologische bron
Saskia van Oudheusden (2011). De uitvoering van was-hars bedoekingen door Johannes Albertus Hesterman (1848-1916) en zonen. Een onderzoek naar hun werkwijze en materialen
Lise Steyn (2011). Van Gogh’s cobalt blue. Research into the possible causes for trace elements found by means of SEM-EDX in two distinct variants of cobalt aluminate used by Vincent van Gogh 1886-1910
Julia Vandenburg (2011). The hand of a master. Technical research into the paintings of Jacob Backer (1608/09-1651)
Nadine Faber (2010). 'De mens' terug in restauratie. Het belang van kennis over visuele perceptie en onderzoeksmethoden uit de psychologie voor restauratoren
Stefanie Litjens (2010). Nederlandse olieverftubes uit de twintigste eeuw
Susan Smelt (2010). Regeneraties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Hoe de wens van Max von Pettenkofer voor het onveranderd behouden van het schilderij toch blijkt bij te dragen aan het verval van het schilderij. Het ‘portet van Otto Heurnius’ [SA 3339] als casus voor de invloed van de regeneratiebehandeling en de washarsbedoeking
Nienke Woltman (2010). Het geheim van vluchtige oliën. De toevoeging van vluchtige oliën aan het olieverfmedium in de zestiende-eeuwse schilderpraktijk van de Lage Landen
Lidwien Wösten (2010). Blotting. Onderzoek naar het gebruik van blotting in 15de en 16de eeuwse schilderijen van de Leidse School
Sophie de Behault (2009). Blue-hued scattering in Dutch Golden Age paintings
Lousco Grasman (2008). Schitterende illusie. De weergave van metalen in de zeventiende-eeuwse Hollandse schilderkunst
Oleg Karuvits (2008). Verkleuring als gevolg van het schilderen op ongegrondeerd doek en washarsbedoeking, naar aanleiding van ‘De nachtelijke samenzwering van Claudius Civilis in het Schakerbos’ van Govaert Flinck and Jurgen Ovens
Lisette Vos (2008). Het retoucheren van "zwarte" verven: een verheldering. De verf en de retouche in 17de-eeuwse schilderijen van Nederlandse makelij