Februari 2018

Roept zonnepark evenveel weerstand op als windmolen?

Hoogleraar Wim Sinke bij Radio 1 over de niet te onderschatten weerstand tegen zonneparken op het land.

Sterren kijken op Science Park onder kraakheldere hemel

AT5 deed verslag van de Nationale Sterrenkijkavond van het Anton Pannekoek Observatorium op het dak van de UvA-bètafaculteit.

Radiointerview met Petra Visser

Mariene bioloog Petra Visser bij Hello Radio over haar onderzoek en haar rol als expeditieleider tijdens de NICO-oceaanexpeditie.

Brahms, Maderna en liefde voor de wiskunde

Han Peters bracht 17 februari tijdens het IJ-salon concert in het Muziekgebouw aan het IJ een serenade aan de wiskunde.

Het Higgsdeeltje is ontdekt, en nu?

Deeltjesfysicus Ivo van Vulpen bij BRN radio over de ontdekking en gevolgen van het Higgsdeeltje.

Armoede in India te voorspellen met computationele modellen

Een interview met hoogleraar Peter Sloot in Folia over de uitkomsten van een jarenlang onderzoeksproject in sloppenwijken in Bangalore, India.

Nieuws over de oceaanexpeditie NICO

Lisette Mekkes bij radioprogramma Nieuws & Co over haar onderzoek naar zeeslakjes. En in Trouw aandacht voor koraalonderzoek vanaf onderzoeksschip de Pelagia waar ook UvA-onderzoekers aan bijdragen.

Joeri van Leeuwen verklaart mysterieuze lichtflitsen in de ruimte bij BNR Nieuwsradio

Zijn aliens nou verantwoordelijk voor die mysterieuze lichtflitsen in de ruimte of toch niet? Astronoom Joeri van Leeuwen (UvA) probeert het onderste naar boven te halen over deze zogenoemde ‘fast radio bursts’.

Joeri van Leeuwen over tijdreizen bij Universiteit van Nederland

In de nieuwste aflevering van Het LAB combineert sterrenkundige Joeri van Leeuwen de wetten van Einstein met Segways en laat hij zien hoe tijdreizen wetenschappelijk gezien mogelijk is.