FNWI-wetenschappers verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek een overzicht van de mediaoptredens en artikelen.

Nobelprijs natuurkunde voor observatie zwaartekrachtgolven

Lucas Ellerbroek in Kijk Magazine in reactie op de bekendmaking van de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

Het Nash-evenwicht doorbreken

Max Welling in het FD over ongewenste patstellingen in de wereld van mens en dier.

Studenten onderzoeken hoe je op de trein wacht op CS

UvA-docent en psychobioloog Tonny Mulder en studenten in het Parool over hun onderzoek naar de wachtbeleving van treinreizigers in stationslab.

Robots lijken straks nog meer op ons

Theo Gevers, hoogleraar computervisie, geeft in De Morgen reactie op onderzoek van Facebook om robots natuurlijker te laten kijken.

Cuteness, liddle diddle kiddles en robots

Arnoud Visser, oprichter van het Intelligent Robotics Lab, was te gast bij Radio Swammerdam over echte interactie met robots.

ECN werkt samen aan elektriciteit uit gebruikt toiletpapier

Onderzoek van Bob van der Zwaan naar de eerste techno-economische analyse van dit afvalhergebruikconcept in Groene Courant.

Kunnen we echte interactie hebben met robots?

Arnoud Visser, oprichter van Intelligent Robotics Lab, en UvA cultuurwetenschapper Joyce Goggin over de relatie tussen mens en robot en de rol van 'cuteness' in de relatie tussen mens en object.

‘Deep space’ schiet energierijke deeltjes naar de aarde

Jacco Vink legt uit waarom het moeilijk te meten is waar die deeltjes precies vandaan komen.

Kan een computer aan de hand van een foto iemands geaardheid vaststellen?

Theo Gevers vertelt wat Kunstmatige Intelligentie wel of niet kan bepalen aan de hand van een portret.

Missie Cassini ten einde met duik in Saturnus

Sterrenkundige Lucas Ellerbroek blikte in diverse media terug op de 13 jaar durende missie van ruimtesonde Cassini.

Dit is wat andere wetenschappers kunnen leren van deeltjesfysici

Ivo van Vulpen, universitair hoofddocent bij de Universiteit van Amsterdam en onderzoeker bij het NIKHEF in de Groene Amsterdammer over concurrentie in de wetenschap.

Gebruikt toiletpapier omzetten in elektriciteit

Het onderzoeksproject van UvA-hoogleraren Gadi Rothenberg en Bob van der Zwaan verscheen op Phys.org en Energienieuws.

Arnold Smeulders in het FD en bij BNR

Arnold Smeulders, hoogleraar kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Amsterdam, in het FD en bij BNR over de oplossing voor Europese overheden om techreuzen meer belasting te laten betalen: 'Geef elke klik een waarde, reken daar btw over.'

Een Nederlands ecosysteem voor AI

Een interview met Max Welling, hoogleraar machine learning en oprichter van Scyfer, in het Financieel Dagblad over de recente overname van de spin off door Qualcomm.

Op weg naar de supercomputer

Hoogleraar theoretische informatica Ronald de Wolf in het NRC over de quantumcomputer en -software.