‘Emotionele’ samenwerking UvA en Frans Hals Museum

21 oktober 2014

UvA-hoogleraar Theo Gevers test hoe goed bezoekers van het Frans Hals Museum zich kunnen inleven in de emoties van de personen op de schilderijen uit de tentoonstelling 'Emoties - Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw'.

Het Frans Hals Museum in Haarlem ontwikkelde in samenwerking  met de UvA, de TU Delft en de Radboud Universiteit Nijmegen voor de tentoonstelling Emoties - Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw een Emolab. In het Emolab kunnen bezoekers op basis van actueel wetenschappelijk onderzoek ‘emotionele’ vaardigheden testen. 

Inlevingsniveau testen

Theo Gevers, hoogleraar Computer Vision aan de UvA, laat in het Emolab museumbezoekers testen hoe goed ze zich kunnen inleven in de emoties van de personen op de schilderijen uit de tentoonstelling. Hij ontwikkelde hiervoor in samenwerking met Sightcorp, een spin-off van de UvA, een speciale softwareapplicatie. Gevers: 'De applicatie toont museumbezoekers gezichten uit schilderijen met verschillende emoties. De bezoekers moeten die emoties zo goed mogelijk zien na te doen waarbij de  gezichtsexpressies worden opgenomen met een webcam. De emotieherkenningssoftware analyseert vervolgens de gezichtsexpressies en beoordeelt hoe goed de bezoeker de emotie nadoet'.

Bezoekers zien in het Emolab ook hoe realistisch schilders in de 16e en 17e eeuw emoties konden portretteren. Gevers ontwikkelde daarvoor met Hamdi Dibeklioğlu van de Technische Universiteit Delft een systeem dat gelaatsuitdrukkingen van schilderijen analyseert. De software interpreteert de gezichten op de schilderijen in basisemoties als blijdschap, droefheid, angst, woede, verbazing, walging, en verachting. Dit werk is medegefinancierd door het Insidde project (European Union Seventh Framework Programme).

Over de tentoonstelling

De tentoonstelling die tot en met 15 februari 2015 te zien is, toont aan de hand van thema’s als Lijden en Wanhoop, Liefde en Lust, Vreugde en Vrolijkheid hoe schilders in de 16e en 17e eeuw emoties geloofwaardig uitbeeldden. Vrijwel niets in de schilderkunst van de Gouden Eeuw was immers belangrijker dan het overtuigend in beeld brengen van menselijke emoties. Maar hoe gaven schilders die twijfel, angst, ontzetting of woede weer op doek? En hoe lezen wij van het uiterlijk die innerlijke gevoelens af? Is het gezicht daadwerkelijk de spiegel van de ziel?

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting