Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Onderwijsdag 2019

De Universiteit van Amsterdam organiseert op dinsdag 28 mei 2019 de jaarlijkse Onderwijsdag voor iedereen binnen de UvA die betrokken is bij het onderwijs, zoals docenten, onderwijsprofessionals en studenten.

De UvA Onderwijsdag is de plek om inspirerende ideeën, projecten en praktijkvoorbeelden uit het onderwijs te delen, te bediscussiëren én vooruit te blikken op de (nabije) toekomst van het onderwijs.

Aanmelden

Aanmelden is nog niet mogelijk. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van wanneer de aanmelding open gaat, laat dan hier je gegevens achter.

Houd me op de hoogte

Programma

De focus van het programma ligt dit jaar op de thema’s context based learning en smart teaching. Keynote speakers zijn Sameer Ashar, Vice Dean for Experiential Education and Professor of Law, UCLA en Kristina Edström, Associate Professor in Engineering Education Development, KTH.

Context based learning

Studenten willen meer dan ooit hun academische kennis en vaardigheden betekenisvol toepassen. De nabijheid van grootstedelijke vraagstukken en betrokken maatschappelijke organisaties en bedrijven bieden voor onze studenten kansen om het onderwijs te verrijken. De UvA wil studenten opleiden die midden in de samenleving staan en voorbereid zijn op een lokale en globale werk- en leefomgeving. De verbinding met de stad en ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid zijn hiervoor cruciaal. Context based learning gaat er vanuit dat real-life ervaringen en voorbeelden onmisbaar zijn voor het vergaren van kennis en dus voor het onderwijs.

Prof. dr. Sameer Ashar heeft zich gespecialiseerd in experiential learning, een specifieke vorm van context based learning. In zijn keynote lezing zal hij dieper ingaan op de meerwaarde van dit onderwijsconcept en zijn ervaringen delen met deze manier van onderwijs op UCLA.

Smart teaching

Feedback is inherent aan goed onderwijs. De kwaliteit van de feedback die studenten van hun docenten krijgen is een van de belangrijkste factoren voor hoe veel studenten leren. Maar meer feedback is niet altijd beter. We zijn geneigd om kwantiteit soms te verwarren met kwaliteit. Ook weten we niet altijd wat goede feedback is. Hoe vaak moeten we studenten feedback geven? Moeten we op alle details feedback geven? Welke feedback verbetert de kwaliteit van de leerervaring? En kan feedback ook averechts werken?

Dr. Kristina Edström heeft een achtergrond in Engineering. Ze gaat in haar keynote uitgebreid in op de door haar ontwikkelde ‘Teaching Trick’, waarmee de kwaliteit van de leerervaring van de student wordt verhoogd zonder meer inspanning – of zelfs met minder inspanning - van de docent. 

Datum, tijd en meer informatie

  • Datum: 28 mei 2019
  • Tijd: 11.30 - 18.00 uur
  • Locatie: Aula - Oude Lutherse Kerk
  • Deelname: Gratis
  • Voertaal: Engels
Bekijk de impressie van de Onderwijsdag (via icoon linksboven) Foto's: Wouter van der Wolk

Contact

Voor vragen betreffende de UvA Onderwijsdag neem contact op via educationday@uva.nl