Fotograaf: Guida Morais

mw. L. (Loes) Aaldering MSc

Promovendus
  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Challenges to Democratic Representation
  • Bezoekadres
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Amsterdam
    Kamernummer: B10.01
  • Postadres:
    Postbus  15578
    1001 NB  Amsterdam
  • L.Aaldering@uva.nl

Promotie onderzoek: Electorale effecten van mediaberichtgeving over politiek leiders

Dit onderzoek bestudeerd hoe over Nederlandse partij leiders wordt bericht in de media en welke effecten dat heeft op kiezers. Dit onderzoek focust zich op hoe politiek leiders in de media worden omschreven in termen van hun karakter eigenschappen of leiderschapskwaliteiten, inhoudende berichtgeving aangaande hun politieke kundigheid, krachtig leiderschap, integriteit, communicatieve vaardigheden en consistentie. Ten eerste wordt de mediaberichtgeving bestudeerd: op welke wijze worden partij leiders beschreven in de Nederlandse media en hoe verschilt de berichtgeving tussen mannelijke en vrouwelijke leiders. Dit gebeurt aan de hand van een automatische inhoudsanalyse van krantenberichten in de periode 2006-2012 en handmatige inhoudsanalyse van politieke televisieprogramma's in de periode voorafgaand aan de nationale verkiezingen in 2012. Vervolgens worden de effecten van deze mediaberichtgeving op het electorale gedrag van kiezers onderzocht, door deze media-data te koppelen aan data van het EenVandaag Opinie Panel (met bijna 100.000 respondenten over 103 waves). Tot slot wordt bestudeerd door middel van welke mechanismen deze mediaberichtgeving kiezers beinvloed, aan de hand van een kleinere panel dataset die is verzameld omtrent de verkiezingen van 2012.

 

Biografie

Na een bachelor Rechtsgeleerdheid heeft Loes Aaldering in 2011 haar master Polititieke Theorie en Politiek Gedrag behaald aan de Universiteit van Amsterdam. Voor haar masterscriptie heeft ze bestudeerd of de preferenties van laagopgeleiden in Nederland ondervertegenwoordigd worden, inhakend op de publieke discussie omtrent de Diplomademocratie (Bovens en Wille, 2011). In 2013 heeft ze haar masterdiploma behaald (cum laude) voor de tweejarige Research Master Social Sciences aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze zich in vergelijkende politicologie en kwantitatieve onderzoeksmethoden specialiseerde. Voor haar afstudeeronderzoek heeft ze bestudeerd onder welke voorwaarden en in welke mate regeringen invloed hebben op het beleid dat wordt geïmplementeerd. Tevens heeft ze in haar wetenschappelijke stage de invloed van peilingen op stemgedrag onderzocht.

In 2013 heeft Loes een beurs toegekend gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en is zodoende sinds sinds september 2013 als promovendus werkzaam is aan de Universiteit van Amsterdam. Haar begeleiders zijn Wouter van der Brug, Tom van der Meer (beide UvA politicologie) en Rens Vliegenthart (UvA communicatiewetenschappen). Haar onderzoeksinteresses zijn onder meer electoraal gedrag, politieke communicatie, gender en politiek, politiek leiderschap en politieke vertegenwoordiging.

 

2017

  • Aaldering, L. (2017). Political representation and educational attainment: Evidence from the Netherlands (1994-2010). Political Studies, 65(1_suppl), 4-23. DOI: 10.1177/0032321715622788 [details]

2016

  • Aaldering, L., & Vliegenthart, R. (2016). Political leaders and the media: can we measure political leadership images in newspapers using computer-assisted content analysis? Quality and Quantity, 50(5), 1871-1905. DOI: 10.1007/s11135-015-0242-9 [details] [PDF]
  • van der Meer, T. W. G., Hakhverdian, A., & Aaldering, L. (2016). Off the fence, onto the bandwagon? A large-scale survey experiment on effect of real-life poll outcomes on subsequent vote intentions. International Journal of Public Opinion Research, 28(1), 46-72. DOI: 10.1093/ijpor/edu041 [details]

2014

  • Aaldering, L., & van der Meer, T. (2014). Veranderlijk maar standvastig: partijvoorkeuren en de rol van de media. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012. (pp. 207-225). Diemen: AMB. [details]
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen