Fotograaf: Dymph Verdiesen

dhr. A.S. (Arnoud) Arps MA


  • Faculteit der Geesteswetenschappen
    Capaciteitsgroep Media & Cultuur
  • Bezoekadres
    Turfdraagsterpad 9  Amsterdam
  • Postadres:
    Turfdraagsterpad  9
    1012 XT  Amsterdam
  • A.S.Arps@uva.nl

Over

Sinds september 2016 ben ik een NWO-gefinancierde promovendus bij ASCA (Amsterdam School for Cultural Analysis) en verbonden aan het departement Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam. Voorheen was ik als docent werkzaam in de bachelor Media en cultuur binnen het departement Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam en onderdeel van het Television & Cross-Media Culture team. Mijn onderzoeksexpertise betreft de positie van media binnen de onderzoeksvelden memory studies, postcolonialism, travel studies en mobility studies met Nederlands-Indië en Indonesië als voornaamste onderzoeksonderwerpen. Ik heb zowel gepubliceerd als niet-gepubliceerd onderzoek gepresenteerd op nationale en internationale symposia. Tot op heden zijn verscheidene publicaties van mijn hand verschenen over het koloniale discours in Nederlands-Indische reisverhalen en de relatie tussen home movies uit Nederlands-Indië en postkoloniale culturele herinneringen. 

Onderzoek

Mijn PhD-project, getiteld ‘Remembering Violence: Cultural memory, popular culture and the Indonesian War of Independence’, wordt gefinancierd door de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) als onderdeel van het financieringsinstrument ‘Promoties in de geesteswetenschappen’. Het onderzoek zal worden uitgevoerd binnen de Amsterdam School for Cultural Analysis, de Amsterdam Centre for Globalisation Studies en door middel van veldonderzoek in Indonesië. Mijn promotoren zijn prof. dr. ir. Jeroen de Kloet (UvA), een expert op het gebied van globalisation studies met een focus op Azië en hedendaags China, en dr. Leonie Schmidt (UvA / SOAS, University of London), een expert op het gebied van Indonesische visuele cultuur. 

Samenvatting:
Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat Nederlandse militairen structureel geweld gebruikten tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949). Het daaropvolgende publieke debat toonde een behoefte naar duidelijkheid over deze periode. Een urgente vraag die hierop betrekking heeft, is hoe deze periode vanuit Indonesië wordt herinnerd. Omdat getuigenissen steeds schaarser worden in verband met de hoge leeftijd van betrokkenen, wordt media als drager en bron van herinneringen steeds belangrijker. Dit project onderzoekt daarom hoe het geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog door middel van Indonesische populaire cultuur (film, televisie en muziek) wordt herinnerd door de productie, constructie en consumptie van deze cultuurproducten te analyseren.

2015

  • Arps, Arnoud. "Reizende beelden. Indische home movies verschuiven van de familiekring naar de openbaarheid."  Indische Letteren 30.4 (2015): 215-229.

 

  • Arps, Arnoud. "Impliciete feiten en expliciete fantasiën? Java en het ideale Indië van Augusta de Wit."  Indische Letteren 30.2 (2015): 120-133.​​

 

  • Arps, Arnoud. "'Het land van droomen en dichten'. Augusta de Wits feiten en fantasieën over Indië."  Een tint van het Indische Oosten. Reizen in Insulinde 1800-1950. Red. Rick Honings en Peter van Zonneveld. Hilversum: Uitgeverij Verloren, 2015. 131-140.

2017

  • “Geschoten in Indonesië: Geweld tijdens de dekolonisatie herinnerd in Indonesische oorlogsfilms” gepresenteerd tijdens de lezingenmiddag “Indië herinnerd’ georganiseerd door de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letterkunde (Leiden, 3 februari 2017).

  • “Remembering Violence: Cultural memory, popular culture and the Indonesian War of Independence” gepresenteerd op het RMeS Winterschool & Graduate Symposium 2016-17, georganiseerd door de Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture en de Research School for Media Studies (Rotterdam, 20-21 januari 2017).

2016

  • "Mending the Present with the Blood of Eagles: Mederka's Neo-Historical Re-imagining of Indonesia's Pluralism" gepresenteerd op het symposium Reading the Present through the Past: Forms and Trajectories of Neo-Historical Fiction aan de Universiteit van Amsterdam, georganiseerd door de Onderzoekschool Literatuurwetenschap en de Universiteit van Amsterdam (Amsterdam, 4 maart 2016).

2015

  • "Clashing Food and the Aesthetics of Travel: Othering Southeast Asia in Travel Literature and Food Travel Shows" gepresenteerd op het  'Mobilities and Place' Symposium aan de Liverpool John Moores University i.s.m. University of Liverpool en Liverpool Hope University (Liverpool, 9 mei 2015).

2014

  • "Impliciete feiten en expliciete fantasiën? Java en het ideale Indië van Augusta de Wit" gepresenteerd op het Indische Letteren Symposium 2014: Reizen in Indië te Bronbeek (Arnhem, 9 november 2014).

2016-2017

  • BA onderzoekswerkgroep en eindwerkstuk Media en cultuur: Oorlogsgeweld herinnerd in film
    Deze onderzoekswerkgroep richt zich op de vraag hoe het geweld tijdens oorlogen uit het verleden herinnerd wordt in hedendaagse oorlogsfilms, waarbij er uit wordt gegaan van het theoretische idee dat oorlogsfilms zowel drager als bron zijn van herinneringen. Studenten schrijven binnen dit onderwerp hun bachelorscriptie, waarbij ze zelfstandig literatuuronderzoek verrichten aan de hand van een zelf geformuleerde probleemstelling. 

  • Gastcollege bij het MA vak Een tint van het Indische Oosten: Indisch-Nederlandse reisverhalen 1800-1945 (Universiteit Leiden)
    Tijdens dit college bestuderen studenten hoe reizigers de Nederlandse kolonie ‘zagen’. Het doel van mijn gastcollege was illustreren hoe een student een koloniale tekst analyseert en interpreteert. Dit deed ik aan de hand van Augusta de Wit’s Java, feiten en fantasiën (1905) en Mary Louise Pratt’s theorieën uit Imperial Eyes (1992).

2015-2016

  • Mediaonderzoek
    In dit vak maakten studenten kennis met de basisbeginselen van wetenschappelijk onderzoek. Binnen het vak heb ik werkgroepen gegeven over de esthetische representatie van ‘food’ in media, kortweg ‘food porn’. De culturele geschiedenis van ‘food porn’ in ogenschouw nemend, werd er door studenten geanalyseerd op welke manieren ‘food’ wordt gerepresenteerd en welke betekenissen hierdoor binnen verscheidene discourses worden gearticuleerd (consumptie, cultureel kapitaal, identiteiten, sociale distinctie, etc.).
  • Mediatheorie & Wetenschappelijk schrijven
    In de werkgroepen voor dit vak zijn studenten onder mijn begeleiding intensief aan de slag geweest met (media)theoretische ideeën en begrippen, waarbij de nadruk lag op begrijpend lezen en het ontwikkelen van conceptuele inzichten en vaardigheden.
  • Inleiding Analyse I
    In de gegeven werkgroepen werd gereflecteerd op het eigen gebruik en de maatschappelijke rol van verschillende media, in het bijzonder film en televisie. Studenten maakten kennis met een aantal manieren om mediaobjecten – zoals filmscènes, televisieprogramma’s, verhalen, genres en online video’s – te analyseren. 
  • Inleiding Analyse II - portfolio
    Door middel van het maken van een portfolio hebben studenten de media-industrie onderzocht; met name hoe media-objecten tot stand komen, verspreid raken en welke factoren van invloed zijn op hoe deze media er vervolgens uitzien en wat ze uitdragen.
  • Tutoraat
    Als tutor was ik het eerste aanspreekpunt voor studenten en heb ik de student helpen reflecteren op studievoortgang, studiekeuze en het signaleren van mogelijke problemen. 
  • Gastcollege bij het MA vak Beyond Europe: Asia, Aesthetics and Politics
    Dit mastervak gebruikt Aziatische culturele producten om te analyseren hoe politiek en esthetiek samenkomt in culturele uitingen. Als gastdocent heb ik tijdens het thema ‘Nostalgia and memory’ een college gegeven over de plek die Indische ’home movies’ innemen binnen de hedendaagse Nederlandse herinneringscultuur.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen