Fotograaf: Elise de Bree

mw. dr. E.H. (Elise) de Bree


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programme group: Developmental Disorders and Special Education
  • Bezoekadres
    REC-D
    Nieuwe Achtergracht 127  
  • Postadres:
    Postbus  15780
    1001 NG  Amsterdam
  • E.H.deBree@uva.nl
    T: 0655402922

Elise de Bree is Universitair Docent bij Pedagogiek, Onderwijskunde & Lerarenopleiding. Haar onderzoeksinteresses gaan uit naar taalontwikkeling, taalstoornissen, meertaligheid, lees-en spellingsontwikkeling en lees-en spellingsproblemen. Ze is betrokken bij het bachelor, master en research master onderwijs.  

de Bree, E., Rispens, J. & Gerrits, E. (2007). Non-word repetition in Dutch children with (a risk of) dyslexia and SLI. Clinical Linguistics & Phonetics, 21, 935-944.

de Bree, E., Janse, E. & van de Zande, A.M. (2007). Stress assignment in aphasia: Word and non-word reading and non-word repetition. Brain and Language, 103, 264-275.

Zonneveld, W., van der Pas, B. & de Bree, E. (2007). Feet and syllables in elephants and missiles: A reappraisal. Clinical Linguistics & Phonetics 21, 29-36.

de Bree, E., Wijnen, F. & Zonneveld, W. (2006). Word stress production in Dutch children at-risk of dyslexia. Journal of Research in Reading 29, 304-317.

van Alphen, P., de Bree, E., Gerrits, E., de Jong, J., Wilsenach, C. & Wijnen, F. (2004). Early language development in children with a genetic risk for dyslexia. Dyslexia 10, 265-288.

 

Nederlandstalige tijdschriften (peer-reviewed)

de Bree, E., Kerkhoff, A. & Wijnen, F. (2010). Overeenkomsten en verschillen tussen dyslexie en primaire taalstoornissen. In L. Verhoeven, F. Wijnen, K. van den Bos & R. Kleijnen (eds.). Zorg om Dyslexie. Apeldoorn/Antwerpen: Garant.

de Bree, E. (2009). Werk aan de winkel: Ontwikkeling en onderzoek naar comorbiditeit in ontwikkelingsstoornissen. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 16, 155-160.

de Bree, E. & Wijnen, F. (2008). Nonsenswoordenrepetitie en leesvaardigheid in kinderen met een risico voor dyslexie en kinderen met een taalstoornis (SLI)  Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 16, 124-131.

de Bree, E., Zonneveld, W., Wijnen, F. & Nouveau, D. (2008). Woordklemtoonproductie van kinderen met (een risico voor) dyslexie. Nederlandse Taalkunde, 13, 241-261.

Capel, D., de Bree, E., Kerkhoff, A.M. & Wijnen, F. (2008). Nederlandse baby’s gebruiken statistische informatie om spraakklanken te leren onderscheiden. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen. 1, 21-30.

Gerrits, E., de Bree, E. & Wijnen, F. (2006). De spraakperceptie en spraakproductie van kinderen met dyslexie. Logopedie. Themanummer Spraak, 19, 3-12.

Wijnen. F., Wilsenach, C. & de Bree, E. (2005). Dyslexie: vroege voorlopers in de taalontwikkeling. Logopedie. Themanummer Taal, 18, 3-13.

de Bree, E., Wilsenach, C. & Gerrits, E. (2004). Fonologische verwerking en fonologisch werkgeheugen van kinderen met taalproblemen. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 12, 172-186.

de Jong, J., de Bree, E., Wilsenach, C. & Gerrits, E. (2004). Dyslexie in relatie tot primaire taalstoornissen. In: K.P. van den Bos & L. Verhoeven (red.) Leven met dyslexie. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

de Bree, E. & Wilsenach, C. (2002). Op zoek naar voorlopers en voorspellers van dyslexie. Remediaal. Themanummer: Dyslexie als taalstoornis 3, 4-7.

 

Boek en bijdragen aan boeken (peer-reviewed)

de Bree, E., van Alphen, P., Fikkert, P. & Wijnen, F. (2008). Metrical stress in comprehension and production of Dutch children at-risk of dyslexia. BUCLD 32: Proceedings of the 32nd annual conference on language development. H. Chan, H. Jacob & E. Kapia (eds). pp.60-71.

de Bree, E., (2007). Dyslexia and Phonology: A study of the phonological abilities of Dutch children at-risk of dyslexia. Utrecht: LOT dissertations 155.

de Bree, E. (2007). Word stress production in Dutch children with dyslexia. In: C. Keskin, M. Kolkman & M. Rigterink (eds). UiL OTS Yearbook 2006, Utrecht: LOT, pp. 35-49.

Kerkhoff, A. & de Bree, E. (2005). Acquisition of morpho-phonology in children with Specific Language Impairment and typically developing children. In A. Kerkhoff, J. de Lange & O. Sadeh Leicht (eds.) UiL OTS Yearbook 2004, Utrecht: LOT, pp. 37-52.

2017

  • van Viersen, S., de Bree, E. H., Kalee, L., Kroesbergen, E. H., & de Jong, P. F. (2017). Foreign language reading and spelling in gifted students with dyslexia in secondary education. Reading & Writing, 30(6), 1173 – 1192. DOI: 10.1007/s11145-016-9717-x 
  • van Viersen, S., de Bree, E. H., Verdam, M., Krikhaar, E., Maassen, B., van der Leij, A., & de Jong, P. F. (2017). Delayed early vocabulary development in children at family risk of Dyslexia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(4), 937-949. DOI: 10.1044/2016_JSLHR-L-16-0031 
  • Rispens, J. E., & de Bree, E. H. (2017). Past tense production in children with SLI and bilingual children: the influence of vocabulary and non-word repetition. In Past tense production in children with SLI and bilingual children: the influence of vocabulary and non-word repetition (Cross–linguistic influence in bilingualism), (Studies in Bilingualism). Benjamins.
  • Zee, M., & de Bree, E. (2017). Students’ self-regulation and achievement in basic reading and math skills: The role of student–teacher relationships in middle childhood. The European Journal of Developmental Psychology, 14(3), 265-280. DOI: 10.1080/17405629.2016.1196587  [details] 
  • de Bree, E., Verhagen, J., Kerkhoff, A. O., Doedens, W., & Unsworth, S. (2017). Language learning from inconsistent input: Bilingual and monolingual toddlers compared. Infant and Child Development, 26(4), [e1966]. DOI: 10.1002/icd.1996  [details] 
  • de Bree, E., van der Ven, S., & van der Maas, H. (2017). The Voice of Holland: Allograph Production in Written Dutch Past Tense Inflection. Language Learning and Development, 13(3), 215-240. DOI: 10.1080/15475441.2016.1217777  [details] 

2016

  • Hakvoort, B., de Bree, E., van der Leij, A., Maassen, B., van Setten, E., Maurits, N., & van Zuijen, T. L. (2016). The Role of Categorical Speech Perception and Phonological Processing in Familial Risk Children With and Without Dyslexia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 59, 1448-1460. DOI: 10.1044/2016_JSLHR-L-15-0306  [details] 
  • de Bree, E. H., & Wijnen, F. N. K. (2016). Word stress competence and literacy in dutch children with a family risk of dyslexia and children with dyslexia. In J. Thomson, & L. Jarmulowicz (Eds.), Linguistic Rhythm and Literacy. (pp. 135-162). (TiLAR). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  • van Viersen, S., Kroesbergen, E. H., Slot, E. M., & de Bree, E. H. (2016). High reading skills mask dyslexia in gifted children. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 189-199. DOI: 10.1177/0022219414538517  [details] 
  • Donker, M., Kroesbergen, E., Slot, E., Van Viersen, S., & De Bree, E. (2016). Alphanumeric and non-alphanumeric Rapid Automatized Naming in children with reading and/or spelling difficulties and mathematical difficulties. Learning and Individual Differences, 47, 80-87. DOI: 10.1016/j.lindif.2015.12.011  [details] 
  • Kerkhoff, A. O., de Bree, E. H., & Wijnen, F. N. K. (in press). Can poor readers be good learners? Non-adjacent dependency learning in adults with dyslexia. In E. Segers, & P. van den Broek (Eds.), Festschrift for Ludo Verhoeven.
  • Slot, E. M., van Viersen, S., de Bree, E. H., & Kroesbergen, E. H. (2016). Shared and Unique Risk Factors Underlying Mathematical Disability and Reading and Spelling Disability. Frontiers in Psychology, 7, [803]. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00803  [details] 

2015

  • Rispens, J., & de Bree, E. (2015). Bilingual children's production of regular and irregular past tense morphology. Bilingualism : Language and Cognition, 18(2), 290-303. DOI: 10.1017/S1366728914000108  [details] 
  • van Viersen, S., de Bree, E. H., Kroesbergen, E. H., Slot, E. M., & de Jong, P. F. (2015). Risk and protective factors in gifted children with dyslexia. Annals of Dyslexia, 65(3), 178-198. DOI: 10.1007/s11881-015-0106-y  [details] 
  • Wijnen, F., de Bree, E., van Alphen, P. M., de Jong, J., & van der Leij, A. (2015). Comparing SLI and dyslexia: Developmental language profiles and reading outcomes. In S. Stavrakaki (Ed.), Specific language impairment: current trends in research (pp. 89-112). (Language acquisition and language disorders; No. 58). Amsterdam: John Benjamins. DOI: 10.1075/lald.58.04wij  [details] 

2014

  • Rispens, J. E., & de Bree, E. H. (2014). Past tense productivity in Dutch children with and without SLI: The role of morphophonology and frequency. Journal of Child Language, 41(1), 200-225. DOI: 10.1017/S0305000912000542  [details] 
  • Rispens, J., & de Bree, E. (2014). Past tense productivity: comparing bilingual children and children with SLI. Boston University Conference on Language Development. Proceedings, 38, 368-379. [details] 
  • Kerkhoff, A., de Bree, E., Hoeben, I., & Vreugdenhil, A. (2014). De invloed van orthografie op verleden tijdsvorming door zwakke lezers. Stem-, Spraak-, en Taalpathologie, 19, 1-18. [details] 

2013

  • Hoeijmakers, M., de Bree, E., & Keijzer, M. (2013). English spelling performance of Dutch grammar school students. Dutch Journal of Applied Linguistics, 2(2), 152-169. DOI: 10.1075/dujal.2.2.02de  [details] 
  • Kerkhoff, A., de Bree, E., de Klerk, M., & Wijnen, F. (2013). Non-adjacent dependency learning in infants at familial risk of dyslexia. Journal of Child Language, 40(1), 11-28. DOI: 10.1017/S0305000912000098  [details] 
  • Kroesbergen, E. H., de Bree, E. H., Slot, E. M., & van Viersen, S. (2013). Rekenproblemen bij kinderen met dyslexie. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 52(7-8), 363-377. [details] 

2012

  • de Bree, E., Snowling, M. J., Gerrits, E., van Alphen, P., van der Leij, A., & Wijnen, F. (2012). Phonology and literacy: follow-up results of the Utrecht dyslexia and specific language impairment project. In A. A. Benasich, & R. H. Fitch (Eds.), Developmental dyslexia: early precursors, neurobehavioral markers, and biological substrates (pp. 133-150). (The extraordinary brain series). Baltimore: Paul H. Brookes. [details] 

2011

  • Kerkhoff, A., de Bree, E., de Klerk, M., & Wijnen, F. (2011). Implicit learning and dyslexia: Non-adjacent dependency learning in infants at familial risk of dyslexia. Boston University Conference on Language Development. Proceedings, 35, 358-370.

2010

  • de Bree, E. H., & Kerkhoff, A. O. (2010). Bempen of Bemben: Differences between children at-risk of dyslexia and children with SLI on a Morpho-phonological task. Scientific Studies of Reading, 14(1), 85-109. DOI: 10.1080/10888430903242050 
  • de Bree, E. H., Wijnen, F. N. K., & Gerrits, P. A. M. (2010). Non-word repetition and literacy in Dutch children at-risk of dyslexia and children with SLI: Results of the follow-up study. Dyslexia, 16, 36-44. DOI: 10.1002/dys.395 
  • Janse, E., de Bree, E., & Brouwer, S. (2010). Decreased sensitivity to phonemic mismatch in spoken word processing in adult developmental dyslexia. Journal of Psycholinguistic Research, 39(6), 523-539. DOI: 10.1037/a0020054 

2009

  • de Bree, E. (2009). Werk aan de winkel: Ontwikkeling en onderzoek naar comorbiditeit in ontwikkelingsstoornissen: reactie op “Modellen van Spraakontwikkelingsdypsraxie” (Maassen, Terband & Nijland). Stem-, Spraak-, en Taalpathologie, 16(3), 155-160.
  • Gerrits, E., & de Bree, E. H. (2009). Early language development of children at familial risk of dyslexia: Speech perception and production. Journal of Communication Disorder, 42, 180-194. DOI: 10.1016/j.jcomdis.2008.10.004 

2008

  • de Bree, E. H., Zonneveld, W., Wijnen, F. N. K., & Nouveau, D. (2008). Woordklemtoonproductie van kinderen met (een risico op) dyslexie. Nederlandse Taalkunde, 13(3), 241-261.
  • de Bree, E., & Wijnen, F. (2008). Nonsensewoordrepetitie en leesvaardigheid in kinderen met een risico voor dyslexie en kinderen met een taalstoornis (SLI). Stem-, Spraak-, en Taalpathologie, 16(2), 124-131.

2014

  • Rispens, J., de Bree, E., & Kerkhoff, A. (2014). What’s in a suffix? The past tense in Dutch children with reading problems. In J. Hoeksema, D. Gilbers, & P. Hendriks (Eds.), Black book: a festschrift in honor of Frans Zwarts. (pp. 271-281). Groningen: University of Groningen. [details] 

2010

  • Rispens, J., & de Bree, E. H. (2010). Past tense productivity in Dutch children with SLI: the role of phonology. Boston University Conference on Language Development. Proceedings, 34, 327-338. [details] 

2008

  • de Bree, E. H., van Alphen, P. M., Fikkert, P., & Wijnen, F. N. K. (2008). Metrical stress in comprehension and production of Dutch children at-risk of dyslexia. Boston University Conference on Language Development. Proceedings, 32, 60-70.

2016

  • de Bree, E. H., & Zijlstra, A. H. (2016). Hoe pak je lees- en spellingproblemen aan bij kinderen met TOS? Tijdschrift voor Remedial Teaching, 24(4), 12-15.
  • de Jong, P. F., de Bree, E. H., Henneman, K., Kleijnen, R., Loykens, E. H. M., Rolak, M., ... Wijnen, F. N. K. (2016). Dyslexie: Diagnostiek en behandeling. Stichting Dyslexie Nederland.

2015

  • de Bree, E. (2015). Dyslexie en fonologie: one size fits all? Logopedie - Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, 28(4), 31-39. [details] 
  • Clement, C., Tullener, E., & de Bree, E. (2015). Laaggeletterdheid en logopedie: Lees- en schrijfproblemen bij volwassenen in de logopedische praktijk. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie, 87(9), 14-20. [details] 

2014

  • de Bree, E., & Henneman, K. (2014). Kwaliteit van de diagnose dyslexie: een verkennende studie. In L. Verhoeven, P. de Jong, & F. Wijnen (Eds.), Dyslexie 2.0: update van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (pp. 135-155). (Studies over taalonderwijs; No. 8). Antwerpen: Garant. [details] 
  • Leung, K. L., Wagenaar, I. E., Oudgenoeg-Paz, O., & de Bree, E. (2014). Effectiviteit van de Eduniek Dyslexiebehandeling. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 53(1), 19-32. [details] 
  • Tullener, E., & de Bree, E. (2014). Narratieve vaardigheden van Nederlands(talig)e laaggeletterde volwassenen. Stem-, Spraak-, en Taalpathologie, 19, 120-140. [details] 
  • Wijnen, F., de Bree, E., & Kerkhoff, A. (2014). Bestaat 'enkelvoudige dyslexie'. In L. Verhoeven, P. de Jong, & F. Wijnen (Eds.), Dyslexie 2.0: update van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (pp. 55-74). (Studies over taalonderwijs; No. 8). Antwerpen: Garant. [details] 

2010

  • de Bree, E. H., Kerkhoff, A. O., & Wijnen, F. N. K. (2010). Overeenkomsten en verschillen tussen dyslexie en primaire taalstoornissen. In L. Verhoeven, F. Wijnen, K. van den Bos, & R. Kleijnen (Eds.), Zorg om Dyslexie. (pp. 45-60). Apeldoorn: Garant.

2008

  • Capel, D. J. H., de Bree, E. H., Kerkhoff, A. O., & Wijnen, F. N. K. (2008). Nederlandse baby's gebruiken statistische informatie om spraakklanken te leren onderscheiden. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 79, 21-29.

2016

  • van Viersen, S., de Bree, E. H., Kroesbergen, E. H., & de Jong, P. F. (2016). Foreign language learning in gifted students with dyslexia: [Paper presented in symposium ‘Second language acquisition’]. Paper presented at 23rd Annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR) 2016, Porto, Portugal.

2015

  • van der Ven, S. H. G., de Bree, E. H., & van der Maas, H. L. J. (2015). The Voice of Holland: Voicing probability in written Dutch past tense inflection. Paper presented at 16th Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, Cyprus.
  • de Bree, E. H., Verhagen, J., Kerkhoff, A. O., Doedens, W. J., & Unsworth, S. (2015). Bilingual toddlers can learn from variable input. Poster session presented at 10th International Symposium on Bilingualism (ISB) 2015, New Brunswick, United States.

Prijs

  • de Bree, E.H., Verhagen, J., Kerkhoff, A.O., Doedens, W.J. & Unsworth, S. (2015): Bilingual toddlers can learn from variable input.

Andere

  • Rispens, J.E. (participant), de Bree, E. (participant) & Marshall, C (participant) (2010): Workshop Morphophonology in language and literacy (participating in a conference, workshop, ...).

2017

  • van Viersen, S. (2017). The only way is up: Risk factors, protective factors, and compensation in dyslexia [details] 
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • Stichting Dyslexie Nederland
    Bestuurslid

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen