In februari 2018 ben ik begonnen als promovendus binnen het project MIND (Meertaligheid in Dagopvang). In dit project wordt het effect van tweetalige dagopvang op de verwerving en de ontwikkeling van de eerste (Nederlands) en de tweede taal (Engels of Frans) bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar onderzocht. Mijn focus ligt op de tweedetaalverwerving. Drie grote onderzoeksvragen staan hierbij centraal: Heeft tweetalige dagopvang een positief effect op de ontwikkeling van de tweede taal? Wat is de aard van de Engelse/Franse input? En hoe reageren de kinderen op deze input? Deze vragen zullen beantwoord worden zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Kwantitatieve data die de ontwikkeling van de tweede taal in kaart brengen, worden verzameld met gestandaardiseerde woordenschat- en grammaticatesten. Om de aard van de input en de reacties van de kinderen te onderzoeken, zal ik gebruik maken van observaties en conversatie-analyses.
Het project wordt begeleid door: