Fotograaf: onbekend

dhr. dr. P. (Philip) van Praag


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Challenges to Democratic Representation
  • Bezoekadres
    Nieuwe Achtergracht 166  
  • Postadres:
    Postbus  15578
    1001 NB  Amsterdam
  • P.vanPraag@uva.nl

personalia

Philip van Praag is Universitair Hoofddocent politicologie bij de afdeling politicologie en verbonden aan the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) en sinds 2010 tevens aan the Amsterdam Institute of Social Sciences Research (AISSR). 

Hij is tevens directeur van de Bachelor Politicologie

Hij publiceert regelmatig over politiek en media, verkiezingen, referenda en Nederlandse politiek

 

Recente artikelen en boekbijdragen:

- 'Media en hun rol in de Nederlandse democratie'. In: R. Andeweg en J. Thomassen (red.) (2011) Democratie doorgelicht; het functioneren van de Nederlandse democratie. Leiden University Press pp. 387 - 406 (samen met Jos de Beus en Kees Brants).

- 'The new Cultural Cleavage: Immigration and the challenge to Dutch Politics and Media'. In: Kees Brants & Katrin Voltmer(eds)(2011) Political Communication in Postmodern Democracy; Challenging the Primacy of Politics. London: Palgrave Macmillan, pp. 200 - 214 (samen met Maud Adriaansen).  

- Adriaansen, M. L., Van Praag, P., & De Vreese, C. (2010). Substance matters: How news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research .    vol 22/4 pp. 433-457

- 'Verkiezingscampagnes in België en Nederland;    vergelijkbare landen, verschillende campagnes? ' Res Publica, 2010 /3, pp. 375 - 390. (samen met Peter van Aelst

 - 'The Fourth Estate as Superpower? An empirical study of perceptions of media power in Belgium and the Netherlands'. In Journalism studies , vol 9, no 4, 494 -511 (samen met Peter Van Aelst, Kees Brants, Claes De Vreese, Michiel Nuytemans, and Arjen Van Dalen)

 - 'Nieuwe scheidslijnen en de turbulente relatie tussen politiek, media en burgers'. I n: Huub Dijstelbloem, Paul den Hoed, Jan Willem Holtslag & Steven Schouten (red.)  Het gezicht van de publieke zaak, Openbaar Bestuur onder ogen .   WRR Verkenning 23 (pp. 241-272). Amsterdam : Amsterdam University Press, 2010 (samen met Maud Adriaansen).

- 'De verkiezingscampagne: professioneler en feller' In K. Aarts, H. Van der Kolk enM.   Rosema (red.) Een verdeeld electoraat, De   Tweede Kamerverkiezingen van 2006. Utrecht: Spectrum, 2007, pp. 97- 119.

- ' Erosion of Political trust in the Netherlands: Structural orTemporarily? A Research Note' . In Acta Politica 42, pp. 443-458  (met Wouter van der Brug). 

 - 'De Dubbele Agenda van de Raad van State', In: Nederlands Juristenblad, nr 40 (2007), pp. 2547 - 2550. (n.a.v. van het advies van de Raad van State dat er in Nederland geen nieuw referendum nodig is over de Europese grondwet)

- 'Wanneer ging het mis met de PvdA - campagne?' In: Frans Becker en René Cuperus (red.) Verloren Slag; De PvdA en de verkiezingen van november 2006.   Amsterdam: Jan Mets/WBS, 2007, pp. 85 - 106

- 'The Dynamics of Opinion Formation in Local Popular Referendums: Why the Dutch Always Say No'. International Journal of Public Opinion Research, vol 18, nr. 4, pp. 445 -462 (samen met Peter Neijens).                                                 

- 'Signs of Media Logic, half a century of political communication in the Netherlands' in Javnost, the public,2006 (1), pp. 25 - 40 ( samen met Kees Brants)

- 'Het Journaal en de Haagse Politiek; van angstige volger tot actieve hoofdrolspeler' in Tijdschrift voor Mediageschiedenis  8/2005, pp. 61 - 78.

- 'De bijl aan de wortel van de democratie?' in Nederlands juristenblad 39, 4 november 2005, pp. 2040 - 2043
 

recente boeken :

Politiek en Media in verwarring; De verkiezingscampagnes in het lange jaar 2002 . Amsterdam 2005: Het Spinhuis (samen met Kees Brants)

2017

2014

  • Walter, A. S., van der Brug, W., & van Praag, P. (2014). When the stakes are high: party competition and negative campaigning. Comparative Political Studies, 47(4), 550-573. DOI: 10.1177/0010414013488543  [details] 
  • Walter, A., & van Praag, P. (2014). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend: de rol van de moderator in het Nederlandse verkiezingsdebat (1963-2010). Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42(1), 4-21. DOI: 10.5553/TCW/138469302014042001002  [details] 

2013

  • van Praag, P. (2013). De invloed van peilingen op de campagneverslaggeving. B en M : Tijdschrift voor Beleid, Politiek en Maatschappij, 40(2), 201-204. [details] 

2012

  • Adriaansen, M. L., van Praag, P., & de Vreese, C. H. (2012). A mixed report: The effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting. Communications : The European Journal of Communication Research, 37(2), 153-172. DOI: 10.1515/commun-2012-0008  [details] 
  • Walter, A. S., & van Praag, P. (2012). Een gemiste kans? De rol van YouTube in de verkiezingscampagne van 2010. Res Publica, 54(4), 443-464. [2]. [details] 

2011

  • van Praag, P., & Adriaansen, M. (2011). The new cultural cleavage: immigration and the challenge to Dutch politics and media. In K. Brants, & K. Voltmer (Eds.), Political communication in postmodern democracy: challenging the primacy of politics (pp. 200-214). Basingstoke: Palgrave Macmillan. [details] 

2010

  • Adriaansen, M. L., van Praag, P., & de Vreese, C. H. (2010). Substance matters: how news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research, 22(4), 433-457. DOI: 10.1093/ijpor/edq033  [details] 
  • Adriaansen, M., & van Praag, P. (2010). Nieuwe scheidslijnen en de turbulente relatie tussen politiek, media en burgers. In H. Dijstelbloem, P. den Hoed, J. W. Holtslag, & S. Schouten (Eds.), Het gezicht van de publieke zaak: openbaar bestuur onder ogen (pp. 241-272). (WRR verkenningen; No. 23). Amsterdam: Amsterdam University Press. DOI: 10.5117/9789089642622  [details] 
  • Brants, K., de Vreese, C., Möller, J., & van Praag, P. (2010). The real spiral of cynicism? Symbiosis and mistrust between politicians and journalists. The International Journal of Press/Politics, 15(1), 25-40. DOI: 10.1177/1940161209351005  [details] 
  • van Praag, P. (2010). Doen de media nog aan waarheidsvinding? In C. van Baalen, W. Breedveld, M. Leenders, J. van Merriënboer, J. Ramakers, & J. Turpijn (Eds.), Waarheidsvinding en waarheidsbeleving (pp. 75-85). (Jaarboek parlementaire geschiedenis; No. 2010). Amsterdam: Boom. [details] 
  • van Praag, P., & Van Aelst, P. (2010). Verkiezingscampagnes in België en Nederland: vergelijkbare landen, verschillende campagnes? Res Publica, 52(3), 375-390. [details] 

2009

  • van Praag, P. (2009). Onafhankelijke referendumcommissies: kenmerkend voor de Nederlandse consensusdemocratie. Res Publica, 51(1), 33-51. [details] 

2008

  • van Praag, P. (2008). Démocratie consociative et cartellisation: le cas des Pays-Bas. In Y. Aucante, A. Dézé, & N. Sauger (Eds.), Les systèmes de partis dans les démocraties occidentales: le modèle du parti-cartel en question (pp. 171-194). (Fait politique). Paris: Les Presses de Sciences Po. [details] 
  • Van Aelst, P., Brants, K., van Praag, P., de Vreese, C., Nuytemans, M., & van Dalen, A. (2008). The Fourth Estate as superpower? an empirical study of perceptions of media power in Belgium and the Netherlands. Journalism Studies, 9(4), 494-511. DOI: 10.1080/14616700802114134  [details] 

2014

  • Brants, K., & van Praag, P. (2014). Het pessimisme voorbij. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 226-245). Diemen: AMB. [details] 
  • van Praag, P., & Brants, K. (2014). Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012. Diemen: AMB. [details] 

2013

  • van Praag, P. (2013). De Beus en de toeschouwersdemocratie. Res Publica, 55(2), 253-256. [details] 
  • Klamer, A., & van Praag, P. (2013). Groot denker, warm hart: Jos de Beus (1952-2013). Amsterdam: Amsterdam University Press. [details] 

2012

  • van Praag, P. (2012). De PvdA terug als volkspartij. Socialisme en Democratie, 69(9-10), 16-23. [details] 
  • van Praag, P. (2012). De verrechtsing van D66. Socialisme en Democratie, 69(7-8), 6-9. [details] 

2011

  • de Beus, J., Brants, K., & van Praag, P. (2011). Media en hun rol in de Nederlandse democratie. In R. Andeweg, & J. Thomassen (Eds.), Democratie doorgelicht: het functioneren van de Nederlandse democratie (pp. 387-405). [Leiden]: Leiden University Press. [details] 

2010

  • van Praag, P. (2010). [Bespreking van: S.A. Seidman (2008) Posters, propaganda and persuasion in election campaigns around the world and through history]. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13/1, 154-155. [details] 
  • van Praag, P., Brants, K., & de Vreese, C. (2010). Het wantrouwen tussen politici en journalisten. Bestuurskunde, 19(1), 11-18. [details] 

2009

  • Adriaansen, M. L., van Praag, P., & de Vreese, C. H. (2009). Substance matters. How news content can reduce political cynicism. Conference papers: International Communication Association: annual meeting, 2009. [details] 
  • de Beus, J., Brants, K. L. K., & van Praag, P. (2009). Media en hun rol in de Nederlandse democratie. In Bijdrage aan de Democracy Audit in Nederland-conferentie, Politicologenetmaal, 27 May 2009

2018

  • van Praag, P. (2018). De macht van de spindoctors.: Kabinetsformatie 2017: de media. In A. W. Heringa, & J. Schinkelshoek (Eds.), Stratego, risk en scrabble: Kabinetsformatie 2017 ( 9 ed., Vol. Montesquieu reeks, pp. 37). (Montesquieu reeks; No. 9). Den Haag: Boom Juridisch.

2017

  • van Praag, P. (2017). Politicologie en de veranderende politiek. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • van Praag, P. (2017). De Nederlandse consensudemocratie;: Achtergrond en toekomst. In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderende politiek (pp. 89-112). [5] Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • van Praag, P. (2017). Politiek en Media. In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderend Politiek (pp. 213-236). [10] Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • van Praag, P., van der Brug, W., & van der Eijk, C. (2017). Verkiezingen, scheidslijnen en kiesgedrag: Van stabiliteit naar volatiliteit . In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderende politiek (pp. 147-172). [7] Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • van Praag, P. (2017). Political Science and changing Politics. Amsterdam: Amsterdam University Press. [details] 

2016

  • van Praag, P. (2016). Van gedelegeerd vertrouwen naar georganiseerd wantrouwen: De betekenis van Nieuw Links voor de Partij van de Arbeid. In C. Hietland, & G. Voerman (Eds.), 10 over rood : 50 jaar later (pp. 45-71, 253-256). Amsterdam: Boom. [details] 
  • van Praag, P. (2016). Van kiezers en campagnes: de electorale ontwikkeling van de PvdA. In F. Becker, & G. Voerman (Eds.), Zeventig jaar Partij van de Arbeid (pp. 99-125). Amsterdam: Boom. [details] 
  • van Praag, P. (2016). Verkiezingsstrijd: twee stijlen van campagnevoeren. In R. van Es, & J. van Rossum (Eds.), De stad als organisatie: lessen uit The Wire (pp. 258-277). Deventer: Vakmedianet. [details] 

2015

  • van Praag, P., & de Liagre Böhl, H. (2015). Tussen wetenschap en engagement: de roerige geschiedenis van de Amsterdamse politicologie. In R. B. Andeweg, & B. Vis (Eds.), Politicologie in Nederland: van politisering naar professionalisering (pp. 19-36). Oudewater: Nederlandse Kring voor Wetenschap der Politiek. [details] 

2014

  • Walter, A., & van Praag, P. (2014). Het premiersdebat als game changer. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 125-144). Diemen: AMB. [details] 
  • van Praag, P. (2014). Het televisienieuws: in de ban van debatten en peilingen. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 85-105). Diemen: AMB. [details] 
  • van Praag, P., & Brants, K. (2014). De macht van de medialogica. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 3-20). Diemen: AMB. [details] 
  • van Praag, P., & Walter, A. (2014). De gestage professionalisering van de verkiezingscampagnes. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 21-43). Diemen: AMB. [details] 

2013

  • Arbaoui, B., van Praag, P., & van der Brug, W. (2013). De veranderingen in het televisielandschap: dramatische gevolgen? In R. Aerts, & P. de Goede (Eds.), Omstreden democratie: over de problemen van een succesverhaal (pp. 131-145). Amsterdam: Boom. [details] 
  • Hofer, L., van der Brug, W., & van Praag, P. (2013). Personalisering van de politiek: fabel of niet? In R. Aerts, & P. de Goede (Eds.), Omstreden democratie: over de problemen van een succesverhaal (pp. 167-186). Amsterdam: Boom. [details] 
  • van Praag, P., & Walter, A. (2013). Negatieve campagnevoering: iedereen deed het, iedereen doet het. Socialisme en Democratie, 70(5), 64-69. [details] 

2012

  • Walter, A., & van Praag, P. (2012). Is er een markt voor christelijke politiek? Het electorale potentieel van de ChristenUnie. DenkWijzer, 12(3), 38-43. [details] 
  • van Praag, P. (2012). Fact free politics en de verantwoordelijkheid van de overheid. In K. Brants (Ed.), Journalistiek en politiek in onzekere tijden (pp. 53-70). Den Haag: Boom Lemma uitgevers. [details] 
  • van Praag, P. (2012). Media houden vooral van conflicten. Tijdschrift Conflicthantering, 7(6), 5-9. [details] 

2011

  • van Praag, P. (2011). Media zoeken nu de gunst van het publiek. Christen democratische verkenningen, 2011(lente), 61-67. [details] 

2008

  • van Praag, P. (2008). Politici in de wetenschap, wetenschappers in de politiek. Res Publica, 50(4), 464-467. [details] 
  • van Praag, P. (2008). Rutte versus Verdonk: Was dit nu echt het probleem van de VVD? In G. Voerman (Ed.), Jaarboek 2006 (pp. 135-153). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP). [details] 
  • van Praag, P., & Brants, K. (2008). Professioneler, harder en populistischer, veranderingen in de campagnecultuur na 2002. Bestuurskunde, 17(3), 22-29. [details] 

2009

  • Arbaoui, B., van der Brug, W., & van Praag, P. (2009). How media contexts shape political support: individual and macro effects.
  • Walter, A., & van Praag, P. (2009). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend de rol van de mediator in het Nederlandse verkiezingsdebat.

Wetenschappelijke positie

  • van Praag, P. (2012). Beoordelingscommissie MaGW Onderzoekstalent 2011., NWO, The Hague.

Mediaoptreden

  • van Praag, P. (18-02-2017). Zelfs GroenLinks-kiezers overwegen Rutte? [Print]. Zelfs GroenLinks-kiezers overwegen Rutte?.
  • van Praag, P. (19-01-2015). Nationale ramp betekent vaak electorale winst. Interview door Pieter Hotse Smit. [Print] de Volkskrant. Nationale ramp betekent vaak electorale winst. Interview door Pieter Hotse Smit..
  • van Praag, P. (16-05-2014). 'Campagnes zijn in Nederland juist heel inhoudelijk'. Interview door Roelf Jan Duin. [Print] Het Parool.. 'Campagnes zijn in Nederland juist heel inhoudelijk'. Interview door Roelf Jan Duin..
  • van Praag, P. (14-03-2014). Waar verschuilt de kiezer zich? Interview door Maartje Bakker. [Print] de Volkskrant. Waar verschuilt de kiezer zich? Interview door Maartje Bakker..
  • van Praag, P. (07-03-2009). Interview Algemeen Dagblad [Print]. Interview Algemeen Dagblad.

Spreker

  • van Praag, P. (speaker) & Walter, A. (speaker) (9-11-2012). Demonisering in de hoogtijdagen van de verzuiling, negatieve campagnevoering door de PvdA., Lecture at Wiardi Beckman Stichting, symposium Verkiezingscampagnes, Den Haag.
  • van Praag, P. (speaker) (12-9-2012). Volatiliteit en fragmentatie op de electorale markt., Lecture op verkiezingsavond ANP, Den Haag.
  • van Praag, P. (speaker) (3-9-2012). Media en Politiek, waar zitten de potentiële kiezers van partijen., Presentatie bij boekaanbieding Rens Vliegenthart, 'U kletst uit uw nek, over de relatie tussen politiek, media en de kiezer', Den Haag.
  • van Praag, P. (speaker) (29-4-2011). Fact Free Politics en de verantwoordelijkheid van de overheid., Presentation at the symposium Politiek en media in onzekere tijden. Symposium bij het afscheid van Kees Brants., Leiden University: Leiden.
  • Adriaansen, M. (speaker), de Vreese, C. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (27-5-2010). A mixed report: effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting, Politicologenetmaal, Leuven.
  • Adriaansen, M. (speaker), de Vreese, C. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (4-2-2010). Political Trust and Cynicism: Dissecting Attitudes towards Politicians, Paper presented at Etmaal van de communicatiewetenschap, Gent.
  • Walter, A. S. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (2009). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend: de rol van de mediator in het Nederlandse verkiezingsdebat’, paper presented at the Session Political Communication, Politicologenetmaal, Berg en Dal.
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool  to manage the visibility of your publications on this list.

Geen nevenwerkzaamheden bekend

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen