dhr. dr. J.W.M. (Joost) Verhoeven


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Corporate Communication
  • Bezoekadres
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Kamernummer: C8.00
  • Postadres:
    Postbus  15791
    1001 NG  Amsterdam
  • J.W.M.Verhoeven@uva.nl

Onderzoeksinteresses

Ik ben geïnteresseerd in de manier waarop leden van organisaties communiceren met interne en externe stakeholders. In het bijzonder doe ik onderzoek naar de motieven voor, en de consequenties van het werkgerelateerd sociale media gebruik van medewerkers. Ook ben ik geïnteresseerd in crisis communicatie en de rol van medewerkers in (corporate) branding. Voor onderzoeksinstituut SWOCC heb ik daar twee publicaties over geschreven.

Promotie

In 2010 ben ik gepromoveerd aan de Universiteit Twente in de service marketing. Het onderzoek binnen mijn promotietraject ging over de symbolische betekenissen van tastbare dienstenomgevingen. Doordat mensen symbolische betekenissen toekennen aan fysieke omgevingskenmerken, is de tastbare omgeving een bruikbaar medium in (marketing) communicatie. Door een communicatieperspectief toe te passen binnen de service marketing deed ik onderzoek naar de manier waarop interieur en exterieur een  onderdeel uitmaken van de marketing communicatie mix.

Onderwijs

Ik geef onderwijs binnen het masterprogramma corporate communicatie. Zo coördineer ik het basisseminar' Strategic Communication of Organisations', en geef ik incidenteel het keuzeseminar 'Organisaties op het Web'. Daarnaast begeleid ik scriptiestudenten.

Functies

  • Voorzitter voorlichtingscommissie
  • Lid opleidingscommissie Communicatiewetenschap
  • Lid commissie Thesis Quality Bachelor (TQB)
  • Gastdocent EURIB, Rotterdam
  • Lid NeFCA

2017

  • van den Berg, A., & Verhoeven, J. W. M. (in press). Understanding social media governance: seizing opportunities, staying out of trouble. Corporate Communications, 22(1), 1-17.

2016

  • Verhoeven, J. W. M. (2016). Spokesperson. In The SAGE Encyclopedia of Corporate Reputation. Sage.
  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Vliegenthart, R. (2016). Social media’s dark side: inducing boundary conflicts. Journal of Managerial Psychology, 31(8), 1297-1311. DOI: 10.1108/JMP-10-2015-0388  [details] 
  • Thøis Madsen, V., & Verhoeven, J. W. M. (2016). Self-censorship on Internal Social Media: A Case Study of Coworker Communication Behavior in a Danish Bank. International Journal of Strategic Communication, 10(5), 387-409. DOI: 10.1080/1553118X.2016.1220010  [details] 

2015

  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Vliegenthart, R. (2015). How employees use Twitter to talk about work: a typology of work-related tweets. Computers in Human Behavior, 55(A), 329-339. DOI: 10.1016/j.chb.2015.09.021  [details] 

2014

  • van Noort, G., Willemsen, L. M., Kerkhof, P., & Verhoeven, J. W. M. (2014). Webcare as an integrative tool for customer care, reputation management, and online marketing: a literature review. In P. J. Kitchen, & E. Uzunoğlu (Eds.), Integrated communications in the postmodern era. (pp. 77-99). Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. [details] 
  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Elving, W. J. L. (2014). Understanding work-related social media use: An extension of theory of planned behavior. International Journal of Management, Economics & Social Sciences, 3(4), 164-183. [details] 
  • van Zoonen, W., van der Meer, T. G. L. A., & Verhoeven, J. W. M. (2014). Employees work-related social-media use: his master's voice. Public Relations Review, 40(5), 850-852. DOI: 10.1016/j.pubrev.2014.07.001  [details] 
  • van der Meer, T. G. L. A., & Verhoeven, J. W. M. (2014). Emotional crisis communication. Public Relations Review, 40(3), 526-536. DOI: 10.1016/j.pubrev.2014.03.004  [details] 
  • Huibers, J., & Verhoeven, J. (2014). Webcare als online reputatiemanagement: het gebruik van webcarestrategieën en conversational human voice in Nederland, en de effecten hiervan op de corporate reputatie. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42(2), 165-189. DOI: 10.5553/TCW/138469302014042002005  [details] 
  • van Norel, N. D., Kommers, P. A. M., van Hoof, J. J., & Verhoeven, J. W. M. (2014). Damaged corporate reputation: can celebrity Tweets repair it? Computers in Human Behavior, 36, 308-315. DOI: 10.1016/j.chb.2014.03.056  [details] 

2013

  • ter Hoeven, C. L., & Verhoeven, J. W. M. (2013). "Sharing is Caring": Corporate social responsibility awareness explaining the relationship of information flow with affective commitment. Corporate Communications, 18(2), 264-279. DOI: 10.1108/13563281311319526  [details] 

2012

  • Verhoeven, J. W. M., van Hoof, J. J., ter Keurs, H., & van Vuuren, M. (2012). Effects of apologies and crisis responsibility on corporate and spokesperson reputation. Public Relations Review, 38(3), 501-504. DOI: 10.1016/j.pubrev.2012.02.002  [details] 
  • van Rompay, T. J. L., Krooshoop, J., Verhoeven, J. W. M., & Pruyn, A. T. H. (2012). With or without you: interactive effects of retail density and need for affiliation on shopping pleasure and spending. Journal of Business Research, 65(8), 1126-1131. DOI: 10.1016/j.jbusres.2011.08.005  [details] 
  • van Rompay, T. J. L., Tanja-Dijkstra, K., Verhoeven, J. W. M., & van Es, A. F. (2012). On store design and consumer motivation: spatial control and arousal in the retail context. Environment and Behavior, 44(6), 800-820. DOI: 10.1177/0013916511407309  [details] 

2012

  • Verhoeven, J. (2012). Medewerkers als merkambassadeurs: het organisatiemerk op sociale media. (SWOCC; No. 60). Amsterdam: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). [details] 

2015

  • Verhoeven, J. W. M. (2015). [Bespreking van: C. Kersbergen, J. Mensink (2015) Merkcultuur: stappenplan verbinden van mensen en merken]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 43(4), 416-417. DOI: 10.5553/TCW/138469302015043004007  [details] 

2014

  • Verhoeven, J. (Author). (2014). Belofte maakt schuld. Amsterdam: SWOCC. [details] 

2013

  • Verhoeven, J., & ter Hoeven, C. (2013). Waarden aan het werk. (SWOCC publicatie; No. 64). Amsterdam: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). [details] 

2012

  • Elving, W. J. L., & Verhoeven, J. (2012). Online impressiemanagement: hoe moet je je presenteren op sociale media. In D. Kok (Ed.), Sociaal kapitaal: de meerwaarde van sociale media voor gemeenten (pp. 119-125). Delft: Eburon. [details] 
  • Verhoeven, J. (2012). Medewerkers als merkambassadeurs op sociale media. Merk & Reputatie, 18(1), 24-26. [details] 
  • Verhoeven, J. (2012). Medewerkers als merkambassadeurs. Clou, 56, 40. [details] 

2016

  • Verhoeven, J. W. M., & Thois Madsen, V. (2016). Self-censorship on Internal Social Media: A Case Study of Coworker Communication Behavior in a Danish Bank. Paper presented at EUPRERA Annual Conference 2016, Groningen, Netherlands.
  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Vliegenthart, R. (2016). Twitter @ Work: The Role of Career Commitment and Organizational Engagement in Work Related Social Media Use. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap, .

2015

  • Verhoeven, J. W. M., & van den Berg, A. (2015). Understanding social media governance: Regulatory focus and communication models. Abstract from Paper presented at the CCI Conference on Corporate Communication, New York, USA, .
  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Vliegenthart, R. (2015). Work-related social media content: The socially mediated workplace. Abstract from Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, San Juan, Puerto Rico, .
  • van den Berg, A., & Verhoeven, J. W. M. (2015). Understanding social media governance: Regulatory focus and communication models. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Antwerp, Belgium, .

2014

  • Schafraad, P. H. J., & Verhoeven, J. W. M. (2014). Sportsponsoring met de wind tegen. Het effect van crisisresponsstrategieën op het imago van sportploeg en sponsor.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen, .
  • Verhoeven, J. W. M., & ter Hoeven, C. L. (2014). Waarden@work.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen, .
  • Verhoeven, J. W. M., van Zoonen, W., & Elving, W. J. L. (2014). Understanding work-related social media use an extension of the theory of planned behavior.. Abstract from Paper presented at CCI Conference on Corporate Communication, Hong Kong, .
  • van Zoonen, W., Verhoeven, J. W. M., & Elving, W. J. L. (2014). Explaining employees’ work-related social media use.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen, .
  • Holtbach, E., Verhoeven, J. W. M., & Verlegh, P. W. J. (2014). This is not funny: The use of self-deprecating humor in crisis communication.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Wageningen, .

2013

  • Verhoeven, J. W. M., & Verhoeven, P. (2013). Medewerkers als Merkambassadeurs. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands, .
  • van der Meer, G. L. A., & Verhoeven, J. W. M. (2013). The communication of emotions by organizations in times of crisis: The effect of crisis response strategy and communicated emotions on corporate reputation. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands, .
  • Huibers, J., & Verhoeven, J. W. M. (2013). Webcare als online reputatiemanagement: Het gebruik van webcarestrategieën en conversational human voice in Nederland, en de effecten hiervan op reputatie. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands, .
  • ter Halle, H., & Verhoeven, J. W. M. (2013). De Kip of het ei? Facebook & merkervaring. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Rotterdam, The Netherlands, .

2012

  • Verhoeven, J. W. M. (2012). Medewerkers op sociale media: Kans of kopzorg?. Abstract from Paper presented at Marketingdagen, Utrecht, the Netherlands, .
  • Verhoeven, J. W. M. (2012). Medewerkers op sociale media: Kans of kopzorg?. Abstract from Paper presented at the Mercurius Congres, Amsterdam, the Netherlands, .
  • Verhoeven, J. W. M., & van Est, N. (2012). Social media: Image boost or image burst. Paper presented at Paper presented at the International Conference on Global Health and Crisis Communication, Eskisehir, Turkey, .
  • Verhoeven, J. W. M., van Hoof, J. J., ter Keurs, H., & van Vuuren, M. (2012). Who’s taking the blame?: Effects of apologies and crisis responsibility on corporate and spokesperson reputation.. Paper presented at Paper presented at the International Conference on Global Health and Crisis Communication, Eskisehir, Turkey, .
  • ter Hoeven, C. L., & Verhoeven, J. W. M. (2012). ‘Sharing is caring’: CSR purposes explaining the relationship of information flow with affective commitment.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Leuven, Belgium, .
  • van Est, N., & Verhoeven, J. W. M. (2012). Social media: Image boost or image burst - the effects of online crisis response strategies and medium type on corporate reputation.. Abstract from Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Leuven, Belgium, .
  • van Hagen, M., Apeldoorn, A., Eijsink, R., & Verhoeven, J. W. M. (2012). The car: Sheer laziness?. Paper presented at Paper presented at the European Transport Conference, Glasgow, Scotland, .

2011

  • ter Hoeven, C. L., & Verhoeven, J. W. M. (2011). Sharing is caring: CSR purposes explaining the relationship of information flow with affective commitment..
  • Kwakman, R., Verhoeven, J. W. M., & de Jong, M. (2011). Geen cent te makken: Drie perspectieven op de relatie tussen uitkeringsgerechtigden en de sociale dienst. Paper presented at Paper presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap, Enschede, The Netherlands, .

Mediaoptreden

  • Verhoeven, Joost (08-10-2014): De kracht van de twitterende medewerker. Interview door Anouk Broersma. [Print] Communicatie. De kracht van de twitterende medewerker. Interview door Anouk Broersma..
  • Verhoeven, Piet & Verhoeven, Joost (01-01-2012): Interview. Help ze gaan met mijn merk aan de haal. [Help, they run off with my brand]. C, Vakblad van Logeion [Print] C, Vakblad van Logeion. Interview. Help ze gaan met mijn merk aan de haal. [Help, they run off with my brand]. C, Vakblad van Logeion.

Spreker

  • Verhoeven, Joost (speaker) (10-10-2016): Medewerkers op Sociale Media, Media Innovatieweek, Gent, Belgium.
  • Verhoeven, Joost (speaker) (19-1-2016): Employees on Social Media, Amsterdam Research INitiative.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (25-11-2015): Corporate Communication out of control?: Studying corporate communication in today’s user-controlled media landscape, Lecture at the PdD symposium at IULM, Milan, Italy.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (25-11-2015): Employees' social media use: Seizing opportunities, staying out of trouble, Lecture for Brand Management at IULM, Milan, Italy.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (24-11-2015): The human factor in marketing & communication: Studying the role of employees, Lecture for Retail Management at the IULM, Milan, Italy.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (26-6-2015): Corporate Communicatie, Lecture for the Reputation Leadership Program at EURIB Business School, Rotterdam.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (20-11-2014): Medewerkers op sociale media: Kans of kopzorg?, Lecture at the BBP Customer Media Congres, Utrecht.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (23-5-2014): Corporate communicatie, Lecture Reputation Leadership Program, conducted at EURIB Business School, Rotterdam.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (17-5-2013): Medewerkers als merkambassadeurs., Lecture at the Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media, EYE, Amsterdam.
  • Verhoeven, J.W.M. (speaker) (16-5-2013): De beleving van materialen in MaterialDesign., Symposium conducted at the meeting of Materia Inspiration Centre, Amsterdam.
  • ter Hoeven, C.L. (speaker) & Verhoeven, J.W.M. (speaker) (11-9-2012): 'Sharing is caring': Bewustzijn van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) versterkt medewerkersbetrokkenheid., SWOCC Symposium, Amsterdam.

2017

  • van Zoonen, W. (2017). Understanding social media use for work: Content, causes, and consequences [details] 
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen