Ben je 21 jaar of ouder en niet in het bezit van een vwo-diploma, hbo-propedeuse of hbo-bachelor, dan is het colloquium doctum een mogelijkheid om toegelaten te worden tot de universiteit. Met het halen van certificaten via een van de onderstaande organisaties kun je voldoen aan het vereiste kennisniveau.

Voorwaarden:

De voorwaarden voor toelating met een colloquium doctum  zijn:

• je bent 21 jaar of ouder;
  • de deelcertificaten mogen niet ouder dan 10 jaar zijn.

Benodigde certificaten voor het colloquium doctum

We verwachten dat je aan alle volgende voorwaarden voldoet voor toelating met een colloquium doctum voor de opleidingen Actuariële wetenschappen, Business Analytics en Econometrics:

• Wiskunde B certificaat op vwo niveau
  • Engels certificaat op vwo niveau

Je voldoet aan het vereiste kennisniveau als je certificaten gehaald hebt voor de betreffende vakken.

Erkende wiskundecertificaten

De volgende wiskundecertificaten worden geaccepteerd door de opleiding:

*Ben je (nog) niet in het bezit van de juiste VWO-deelcertificaten? Je kunt je van half oktober tot en met 31 december aanmelden als staatsexamenkandidaat (om losse VWO-deelcertificaten te behalen) via DUO.

Erkende Engels-certificaten

• TOEFL IBT: een minimumscore van 92 punten over de gehele toets en een minimum van 22 punten voor elke subcategorie (TOEFL institution code: 9011).
  • IELTS (Academische toets): een minimumscore van 6.5 over de gehele toets en een minimum van 6.0 voor elke subcategorie. De IELTS indicator toets wordt niet geaccepteerd.
  • Cambridge Assessment English:
    - Certificaat in Advanced English: 180 punten over de gehele toets en in iedere subcategorie, of;
    - Certificaat van Proficiency in English: 180 punten over de gehele toets en in iedere subcategorie.

* Ben je (nog) niet in het bezit van de juiste VWO-deelcertificaten? Je kunt je van half oktober tot en met 31 december aanmelden als staatsexamenkandidaat (om losse VWO-deelcertificaten te behalen) via DUO.

Aanmelden

Om in aanmerking te komen voor het colloquium doctum volg je de uiterste inschrijfdeadline van het Bachelor-programma van jouw keuze. Een volledige aanmelding betrekt een Studielink-inschrijving en aanmelding voor colloquium doctum.

Na toelating tot de opleiding dien je deel te nemen aan UvA Matching.

Heb je vragen?

Het Centraal Admissions Office kan jou adviseren over de mogelijkheden rondom het colloquium doctum.