Als onderdeel van de pilot 'Vluchtelingen in de wetenschap' financiert NWO twaalf aanstellingen voor academici met een vluchtelingenstatus. Een van hen is de Armeense vluchteling Hrayr Manukyan, die onderzoek doet naar de fluwelen revolutie in zijn land.

In april 2018 vond in de voormalige Sovjetstaat Armenië een fluwelen revolutie plaats, waarbij de zittende president en zijn partij werden afgezet. De revolutie kwam als een verrassing voor de internationale gemeenschap en academici. Het benadrukt dat de Armeense campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid veel meer betekenis heeft dan haar kan worden toegeschreven aan hand van de dominante theoretische modellen van burgerlijke ongehoorzaamheid.

In zijn onderzoek Enacting the social contract: Civil disobedience in Armenia doet Hrayr Manukyan onderzoek naar dit fenomeen. Aanvrager was dr. Robin Celikates van de afdeling Filosofie.

Vluchtelingen in de wetenschap

NWO honoreerde twaalf aanvragen waarmee een projectleider extra financiering ontvangt voor de eenjarige aanstelling van een onderzoeker met een vluchtelingenstatus aan een lopend onderzoeksproject. De pilot is ontwikkeld in samenspraak met De Jonge Akademie, de KNAW en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Van de 12 vluchtelingen zijn er 10 man en 2 vrouw. In totaal was een budget van 750.000 euro beschikbaar voor de pilot.

Behalve Manukyan ontving ook Shahira Sharaf een toekenning om binnen de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen onderzoek te doen naar emotiecommunicatie tussen autochtone Nederlanders en Arabische vluchtelingen.