De Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft een gift ontvangen voor de oprichting van een Information Law and Policy Lab. Bij het Lab leren geselecteerde masterstudenten in de praktijk hun kennis van het informatierecht in te zetten voor het algemeen belang. Het Lab wordt verbonden aan het IViR, en de activiteiten bouwen voort op het IViR-onderzoek.

Interventie in politieke processen

De studenten zullen onder supervisie van de wetenschappelijk staf van het IViR actief interveniëren in actuele politieke processen en principiële rechtszaken op landelijk en Europees niveau. Daarbij staat de missie van het Instituut centraal: ‘to further the development of information law into a balanced framework that accommodates the needs and interests of the information society’. Het IViR Lab staat onder leiding van directeur Stef van Gompel en Executive Director Ot van Daalen.

Donateurs

De donateurs zijn Robert J. (Bob) Glushko en Prof. Pamela Samuelson. Pamela Samuelson is Richard M. Sherman Distinguished Professor of Law and Information bij UC Berkeley School of Law, en Co-Director van het Berkeley Center for Law & Technology. Zij werkt al jaren nauw samen met het IViR, en is onder meer docente bij de door het IViR jaarlijkse georganiseerde Summer Course on International Copyright Law. Prof. Samuelson werd in 2002 benoemd tot honorair hoogleraar aan de UvA. Bob Glushko is cognitief wetenschapper en ondernemer, medeoprichter van drie bedrijven, en docent bij het Cognitive Science Program van UC Berkeley.

Glushko en Samuelson hebben in de afgelopen jaren diverse vergelijkbare initiatieven ondersteund bij universiteiten in de Verenigde Staten en Canada. Bernt Hugenholtz van het IViR is buitengewoon verheugd over de donatie en het initiatief. ‘Ons Lab is het eerste van zijn soort in Europa. Wij hopen hiermee samen met onze studenten een steentje  te kunnen bijdragen aan een eerlijke en rechtvaardige informatiemaatschappij. Tegelijkertijd biedt het Lab een unieke kans om het IViR-onderzoek te valoriseren. Wij zijn de donateurs bijzonder dankbaar.’

Amsterdam Law Practice

Ook decaan André Nollkaemper is blij met het nieuwe initiatief: ‘Het Lab sluit perfect aan bij ons onderwijsinitiatief in de Amsterdam Law Practice. Het is daarmee een prachtig voorbeeld van onze ambitie om via ons onderwijs studenten te laten bij dragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen en een rechtvaardige samenleving.’

Het IViR Lab zal officieel de naam dragen van de donateurs: Glushko Samuelson Information Law and Policy Lab.

Robert J. (Bob) Glushko en Prof. Pamela Samuelson
Robert J. (Bob) Glushko en Prof. Pamela Samuelson. Foto: Berkeley Law