Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Macht wordt gezien als iets 'natuurlijks'. Tenminste zo denken Spinoza en Montesquieu erover. Als een onvermijdelijk verschijnsel in maatschappijen die zich ontwikkeld hebben. Maar er is alle reden om de macht zoals die zich in West-Europa manifesteert en zich gemanifesteerd heeft als een 'historisch product' uit te leggen, dat uitgevonden is door de Romeinen en zich verspreid heeft over Europa.
Goede keizers slechte keizers

Het soort macht waar Spinoza en Montesquieu op doelen is ontstaan in de eerste eeuwen van de Romeinse keizertijd. De vorming van de macht begon met de opheffing van de politieke arena en de vernietiging van de rechtsstaat om te eindigen met de ideologisering van de disfunctionaliteit. Terwijl de Romeinse overheid in de praktijk maar heel weinig te bieden had, verwachtten de mensen alles van de keizer. Op welke manier er onder en door elke keizer een bijdrage geleverd is aan dit bestuursmodel van 'macht zonder verantwoordelijkheid' wordt in het boek geanalyseerd. Het nieuwe van het boek is dat het de keizers niet ziet als louter persoonlijkheden met hun eigenaardigheden, maar als mensen die bijdragen aan het ontstaan van een bestuursmodel waarvan de effecten nog steeds voelbaar zijn.

Goede keizers, slechte keizers - over de absolute macht

  • René van Royen
  • Amsterdam: Athenaeum, 2015
  • ISBN: 978 9 025 30696 0