Ecoloog Masha van der Sande heeft een Rubiconbeurs toegewezen gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), om onderzoek te doen in samenwerking met onder andere paleoecoloog William Gosling van het UvA Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteemdynamica. Het tweejarige project genaamd ‘Linking the Old and New to reveal Climate and Human Impacts on Tropical forests’ zal worden uitgevoerd bij het Florida Institute of Technology in de Verenigde Staten.
Masha van der Sande

Samenstelling tropische bossen

Tropische bossen veranderen in soortensamenstelling, mogelijk onder invloed van klimaatverandering en menselijke invloeden. Om deze veranderingen beter te kunnen begrijpen wordt vaak gekeken naar verschuivingen in de planteigenschappen van de bomen in het bos, welke meer vertellen over de onderliggende veranderingen. Het nadeel van studies naar planteigenschappen is dat het over een relatief korte tijdsschaal gaat. Masha van der Sande en collega’s gaan daarom een nieuwe benadering gebruiken waarbij fossiele pollen data wordt gecombineerd met data over planteigenschappen.

Field Camp Guyana
Veldkamp in Guyana waar planteigenschappen worden bestudeerd. Foto: Masha van der Sande

Combinatie van oud en nieuw

Tijdens haar Rubicon project zal van der Sande de methode die gebruik wordt bij onderzoek naar planteigenschappen, toepassen op fossiele pollen data waarin informatie ligt opgeslagen over vegetatieveranderingen van duizenden jaren geleden. Op deze manier kunnen lange termijn veranderingen en mogelijke oorzaken van verstoringen worden bestudeerd. Masha van der Sande legt uit: “Dit zal worden gedaan door de expertise en data van William Gosling – universitair docent paleoecologie bij het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteemdnamica (IBED) – te combineren met mijn eigen expertise op het gebied van planteigenschappen en tropische bosecologie.

De combinatie van planteigenschappen en paleoecologische data zal het onderzoeksteam, verder bestaande uit paleoecoloog Mark Bush (Florida Institute of Technology) en tropische bosecologen van de Wageningen Universiteit, University of Campinas en de Brazilian Agricultural Research Corporation (EMBPRAPA), in staat stellen om lange termijn veranderingen in bossamenstelling beter te begrijpen.