Natuurkundige Shin'ichiro Ando heeft de prestigieuze Japanse Grant-in-Aid for Young Scientists gewonnen. Ando, werkzaam bij het Center of Excellence voor Gravitation and Astroparticle Physics Amsterdam, zal de beurs gebruiken voor zijn onderzoek in de astrodeeltjesfysica, hoge-energiefysica en kosmologie.
Shin'ichiro Ando

Naast zijn voltijds-positie aan de UvA, is Ando sinds de herfst van 2016 ook verbonden aan het Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe (Kavli IPMU) aan de Universiteit van Tokyo. De Grant-in-Aid for Young Scientists is de grootste Japanse beurs voor individuele jonge onderzoekers, vergelijkbaar met de Vidi-beurs in Nederland. De beurs, uitgekeerd via Kavli IMPU, omvat een bedrag ter grootte van €200,000, en kan in de komende vier jaar gebruikt worden voor reizen, apparatuur en salarissen voor postdocs. Ando zal van de gelegenheid gebruik maken om de uitwisseling van kennis en personen tussen de Uva en het Kavli IMPU te bevorderen.