NWO heeft een toekenning van €2 miljoen gedaan voor een strategisch programma op het gebied van zonneceltechnologie, het Joint Solar Programme III (JSP3). Het doel van het programma, waarin de groep van Tom Gregorkiewicz van het Institute of Physics is betrokken, is om fundamentele kennis te ontwikkelen voor het maken van hybride tandem zonnecellen (silicium/ perovskiet) met een conversierendement van 30% of meer. Het programma volgt op twee eerdere programma's op het gebied van zonnecellen en maakt onderdeel uit van de NWO-bijdrage voor de topsector Energie 2016-2017.
Zonnepanelen
Zonnepanelen. Foto: Erik Christensen.

Het onderzoek richt zich op vier uitdagingen die bij het ontwerp van nieuwe tandemzonnecellen komen kijken: het ontwerp en de productie van zonnecelcomponenten (o.a. de silicium en perovskietlagen), het optimaliseren van licht invangtechnieken ('light management'), en het minimaliseren van verliezen als gevolg van het op elkaar "plakken" van de twee lagen en de benodigde elektrodes.

Consortium

Het consortium dat het programma gaat uitvoeren bestaat uit teams van de Technische Universiteit Delft (prof.dr. M. Zeman, prof.dr. A. Weeber), de Technische Universiteit Eindhoven (prof.dr. R. Janssen, prof.dr. E. Kessels), NWO-instituut AMOLF (prof.dr. A. Polman, dr. E. Garnett), en de Universiteit van Amsterdam (prof.dr. T. Gregorkiewicz). Daarnaast doen ECN Petten en haar Solliance afdeling in Eindhoven en de bedrijven Shell, Exasun, Eternal Sun, Levitech, en Tempress mee door de inzet van middelen of personeel.

Innovatief onderzoek

Het belang van innovatief onderzoek naar zonneceltechnologieën in Nederland is groot, niet alleen in wetenschappelijk en maatschappelijk opzicht, maar ook voor het Nederlandse bedrijfsleven. Op het gebied van zonneceltechnologie kent Nederland een groot aantal innovatieve bedrijven die voorop lopen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor productie en karakterisering van hoog efficiënte zonnecellen en modules. Met dit programma beoogt NWO de kennisuitwisseling tussen bedrijven en universiteiten op dit terrein te bevorderen.

Het programma loopt in de periode tussen 2017-2022. De totale begroting voor het JSP3 programma is  €2,5 miljoen, waarvan Shell k€ 500 bijdraagt. Daarnaast leveren de andere industriële partners een substantiële in-kind bijdrage. Bovendien wordt het programma ingebed in het nationale Programma van de TKI Urban Energy waarin alle partners deelnemen.