De bioinformatici Age Smilde en Huub Hoefsloot hebben samen met collega wetenschappers de Kowalski Prijs 2017 ontvangen voor een publicatie die een nieuwe methode voor het modelleren van covarianties beschrijft. De prijs is toegekend in de categorie 'Best Application Paper'. Het onderzoek is in 2015 gepubliceerd in het Journal of Chemometrics.
Covariantie
3 covariantie matrices

De publicatie van de bioinformatici beschrijft een nieuwe wiskundige methode voor het modelleren van covariantiestructuren uit multiblock-gegevenssets op een manier die het algehele model en de relaties tussen verschillende blokken vereenvoudigt.

De selectiecommissie merkte op dat deze paper een belangrijk werk op het gebied van chemie vertegenwoordigt en dat de beschreven methodiek zeer waarschijnlijk op ruime schaal zal worden toegepast. De commissie constateert daarnaast dat de publicatie goed geschreven is en als zodanig een brede toepassing kan bieden op de onderzoeksgebieden binnen systeem biologie.

Kowalski Prijs

Deze jaarlijkse prijs, ter waarde van ongeveer € 850, - is een eerbetoon aan de vele contributies van de hoofdredacteur en oprichtingsredacteur van het Journal, Bruce Kowalski. Om het jaar wisselt de prijs tussen de 'beste theoretische paper' en 'beste toegepaste paper' gepubliceerd in het Journal of Chemometrics in de voorgaande twee jaar.

Samenwerking

De publicatie kwam tot stand in samenwerking met Marieke Timmerman van de Rijksuniveristeit Groningen, Edoardo Saccenti van Wageningen Universiteit en Jeroen Jansen Radboud Universiteit.

Publicatiegegevens

Age K. Smilde, Marieke E. Timmerman, Edoardo Saccenti, Jeroen J. Jansen and Huub C. J. Hoefsloot (2015) ‘Covariances Simultaneous Component Analysis: a new method within a framework for modeling covariances’ J. Chemom., volume 29, pages 277-288