Chemici van het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry hebben een manier gevonden om lignine in water op te lossen met behulp van een eenvoudig enzymatisch proces. Dit kan de industriële toepassing van deze natuurlijke grondstof voor chemische 'aromaten' vergemakkelijken. De resultaten zijn online gepubliceerd in 'ChemSusChem' en werden onlangs belicht in 'Chemical & Engineering News (C&EN)'.
Experimentele resultaten van het oplossen van verschillende typen lignine in water. Foto: HIMS.

Lignine is de natuurlijke stof die planten hun stevigheid en flexibiliteit geeft. Het is een van de meest voorkomende organische polymeren op aarde - bomen bestaan gemiddeld voor een kwart uit lignine. Lignine is een belangrijk bijproduct van de papier- en pulkindustrie en bevat veel 'aromaten', een klasse van moleculen waar de chemische industrie allerlei chemicaliën en polymeren van maakt.

Grondstof

Lignine zou olie kunnen vervangen als grondstof voor aromaten, ware het niet dat het heel lastig in water oplosbaar is. Chemici van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences hebben nu een manier gevonden de oplosbaarheid in water te verbeteren met behulp van een bacterieel enzym.