Chemicus Tiddo Mooibroek van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) is een van de 25 genomineerden voor de titel New Scientist Wetenschapstalent 2017. Nobelprijswinnaar Ben Feringa maakt op 22 juni de winnaar bekend na een jurybeoordeling en een publieksstemming. De digitale stembus op newscientist.nl is open van 23 mei tot en met 5 juni.
Beeld: New Scientist.

Het is de derde editie van de talentenwedstrijd van het populair wetenschappelijke tijdschrift New Scientist onder jonge wetenschappers van alle achttien Nederlandse en Vlaamse universiteiten. De winnaar ontvangt € 2500,- en een trofee en krijgt bovendien de kans om zijn of haar onderzoek onder de aandacht te brengen van het grote publiek.

HIMS chemicus Tiddo Mooibroek (1982) ontwerpt katalysatoren om de structuur van simpele suikers zoals glucose te veranderen. Zo wil hij nieuwe suikers maken die kunnen helpen kanker te diagnosticeren en medicijnen te produceren. Zijn katalysatoren kunnen ook van nut zijn bij het benutten van biomassa. New Scientist meldt dat Mooibroek het "onbeschrijfelijk bevredigend" vindt dat het mogelijk is moleculaire systemen te begrijpen, aan te passen en "trucjes" te laten doen.

De 25 genomineerde jonge wetenschappers doen onderzoek op gebieden als geneeskunde, milieubeleid, filosofie, economie, natuurkunde en biologie. De jury onder leiding van Feringa beoordeelt hen op de impact en originaliteit van hun onderzoek en de mate waarin ze onderzoek en onderzoeksgebied populariseren. Daarnaast mag het publiek van 23 mei tot en met 5 juni via de website van New Scientist een stem uitbrengen. De publieksverkiezing en het oordeel van de jury tellen elk voor de helft mee bij het bepalen van de winnaar.