Chemici van de biokatalyse-groep van het Van 't Hoff Instituut voor Moleculaire Wetenschappen (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam hebben bijgedragen aan onderzoek dat de synthese van bepaalde farmaceutische producten, cosmetica en agrochemicaliën mogelijk veel eenvoudiger, goedkoper en duurzamer maakt. De resultaten zijn onlangs door Nature Catalysis gepubliceerd.
Beeld: TU Delft / Wuyuan Zhang.

Foto-biokatalyse is een nieuw concept dat de voordelen van fotokatalyse en enzymatische katalyse combineert. In het onderzoek gepubliceerd in Nature Catalysis heeft een internationale groep wetenschappers zichtbaar licht als energiebron gebruikt om kleine maar reactieve H2O2-moleculen te genereren, die vervolgens een reeks complexe enzymatische transformaties mogelijk maken. De aandacht ging daarbij uit naar het functionaliseren van koolstof-waterstof bindingen, een chemische omzetting met potentieel grote industriële relevantie. De UvA biokatalytici droegen bij met hun expertise in de enzymatische aminering en halogenering.

Schematische weergave van het foto-biokatalyse concept voor het functionaliseren van koolstof-waterstof bindingen. Onder invloed van licht genereren water-splitsende TiO2-katalysatordeeltjes (midden) H2O2, dat de enzymatische omzetting van C-H-bindingen in alcoholen (links) 'aandrijft'. Deze laatste worden verder geoxideerd tot ketonen, die vervolgens enzymatisch worden geamineerd (rechts). Afbeelding: TU Delft / Wuyuan Zhang.