Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Corona: Congressen, evenementen en promoties

Veelgestelde vragen

  • Kan ik een evenement op een UvA-locatie organiseren?

    De op 13 november aangekondigde maatregelen hebben consequenties voor geplande bijeenkomsten.

    Consequenties voor geplande evenementen en bijeenkomsten

    De nieuwe maatregelen gelden ook voor geplande evenementen en bijeenkomsten tot 4 december. Hieronder lees je welke maatregelen nog meer gelden:

    • Alleen onderwijs- en onderzoeksgerelateerde activiteiten en evenementen zijn toegestaan (denk hierbij bijvoorbeeld aan oraties, promoties, diploma-uitreikingen, voorlichtingsactiviteiten en lezingen).
    • Sociale activiteiten, zoals afscheidsrecepties en afdelingsborrels zijn niet toegestaan.
    • Voor recepties direct gekoppeld aan en direct volgend op een onderwijs- of onderzoeksgerelateerde activiteit (bijv. na een oratie of promotie) gelden de regels voor de horeca. Dit betekent dat er bij toegang gecontroleerd wordt op een QR-code en dat deelnemers geplaceerd worden. 
    • Er is geen onderscheid in activiteiten binnen of buiten de campus. Het is dus niet toegestaan om een onderwijs- of onderzoeksgerelateerde activiteit buiten de campus te organiseren met meer dan 75 personen.

    Wil je een evenement organiseren? Kijk voor meer informatie over het organiseren van een evenement in de AZ-lijst.

    Voor medewerkers: Bekijk de pagina.

    Vragen? evenementen-fs@uva.nl.

    Hieronder lees je waar je rekening mee moet houden.

Coronatoegangsbewijs en maatregelen per evenement

  • Onderwijsgerelateerde activiteiten; (Diploma)uitreikingen, promoties en meer

    Alleen activiteiten en evenementen die te maken hebben met de reguliere bedrijfsvoering (onderwijs, onderzoek, medewerkersactiviteiten) van de UvA kunnen plaatsvinden op UvA locaties met een maximum capaciteit van 75 personen.

    Welke evenementen zijn dit?
    Het gaat hier om onderwijs- en onderzoeksgerelateerde activiteiten die primair gericht zijn op (toekomstige) studenten en medewerkers, maar waarbij ook gasten aanwezig kunnen zijn. 

    Naast colleges zijn dit bijvoorbeeld ook;

    • (diploma)uitreikingen
    • promoties
    • oraties
    • open dagen
    • netwerkbijeenkomsten
    • lezingen
    • symposia
    • seminars
    • teambijeenkomsten
    • afscheidsbijeenkomsten
    • diesviering
    • opening academisch jaar.

    Aansluitende borrel
    Als er aansluitend op de activiteit een receptie/borrel is wordt dit als dezelfde activiteit beschouwd, zolang dit in hetzelfde gebouw plaatsvindt.

    Onderwijsgerelateerde activiteiten op externe locaties
    Bovenstaande geldt ook voor activiteiten buiten de UvA-gebouwen, dus op externe locaties (De la Mar theater, Carré etc.). Een verhuurder/exploitant kan echter coronamaatregelen verplicht stellen zoals die gelden voor de betreffende gelegenheid (zoals coronatoegangsbewijzen). Bijvoorbeeld doordat de locatie tegelijkertijd wordt gedeeld met andere groepen. Voor onderwijsactiviteiten en onderwijsgerelateerde activiteiten mogen vooralsnog geen coronatoegangsbewijzen worden ingezet. Indien externe locaties hier toch om vragen, dan is het zaak om met hen in gesprek te gaan en hen te informeren over de vrijstelling hiervan voor onderwijsactiviteiten.

    Allard Pierson en andere locaties
    Alleen specifieke UvA-locaties met een primair publieke functie volgen in eerste instantie hun eigen brancheprotocollen voor wat betreft het organiseren van activiteiten. Dit betreft in ieder geval het Allard Pierson Museum, Spui25 en de Amsterdamse Academische Club.

  • Overige sociale activiteiten en recepties

    Sociale activiteiten en evenementen zijn niet toegestaan. Denk hierbij aan afscheidsrecepties en afdelingsborrels.

    Voor recepties direct gekoppeld aan en direct volgend op een onderwijs- of onderzoeksgerelateerde activiteit (bijv. na een oratie of promotie) gelden de regels voor de horeca. Dit betekent dat er bij toegang gecontroleerd wordt op een QR-code en dat deelnemers geplaceerd worden. 

    Er is geen onderscheid in activiteiten binnen of buiten de campus. Het is dus niet toegestaan om een onderwijs- of onderzoeksgerelateerde activiteit buiten de campus te organiseren met meer dan 75 personen.

  • Kantines in UvA-panden en overige horeca

    Voor bedrijfskantines in de UvA-panden die primair gericht zijn op medewerkers en studenten hoeft niet gewerkt te worden met coronatoegangsbewijzen. Voor overige horeca op de campus (zoals bijvoorbeeld het CREA Café) gelden de reguliere coronaregels voor de horeca. Hier worden coronatoegangsbewijzen dus wel ingezet.

    Verhuur UvA-locaties
    Wanneer de UvA locaties verhuurt aan derden, of locaties inzet voor commerciële activiteiten is de uitzonderingssituatie voor het onderwijs niet van toepassing. Voorbeelden hiervan zijn lunchbijeenkomsten voor buurtbewoners of commerciële seminars. De activiteiten die hiermee gemoeid zijn vallen onder de reguliere RIVM-richtlijn voor evenementen.

Andere vragen over evenementen

  • Gaan diplomaceremonies en buluitreikingen door?

    Diploma-uitreikingen en promoties, en andere academische plechtigheden indien die verband houden met het onderwijs, worden aangemerkt als onderwijsactiviteiten. Deze mogen plaatsvinden met inachtneming van de coronamaatregelen,

    Per faculteit en opleiding wordt bepaald of er gekozen wordt voor (online) alternatieven. Vragen hierover kun je stellen aan de onderwijsbalie van je opleiding.

  • Wat zijn de richtlijnen voor activiteiten van studieverenigingen?

    Ook voor studieverenigingen geldt tijdelijk dat alleen onderwijsgerelateerde bijeenkomsten georganiseerd kunnen worden, ook hier gelden de huidige maatregelen van een maximum van 75 personen en mondkapjes bij verplaatsing. 

    Voor recepties direct gekoppeld aan en direct volgend op een onderwijs- of onderzoeksgerelateerde activiteit gelden de regels voor de horeca. Dit betekent dat er bij toegang gecontroleerd wordt op een QR-code en dat deelnemers geplaceerd worden. 

    Evenementen moeten worden goedegekeurd door het hoofd Bedrijfsvoering van jouw faculteit.

    Keep in touch

    Misschien heeft jouw studievereniging eerder in het jaar al een activiteit georganiseerd via Keep in Touch en ben je al bekend met de actie. Studieverenigingen konden eerder in het jaar al budget aanvragen voor sociale activiteiten door leuke ideeën in te zenden. Er zijn toen vooral online activiteiten georganiseerd zoals een yogaklas en een online silent discofeest.

    Nu is er een nieuwe ronde Keep in Touch opgestart met iets veranderde voorwaarden én is het dus ook mogelijk om meer offline te doen. Om dit te vieren kunnen alle studieverenigingen opnieuw een aanvraag doen bij Keep in Touch. Informeer bij jouw studievereniging hoe jullie samen een idee kunnen inzenden en kijk op de Keep in Touch-pagina voor het aanmeldformulier en de voorwaarden.