Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Coronavirus

Corona: Thuiswerken en -studeren

Ondanks de verruiming van een aantal coronamaatregelen blijft thuiswerken en studeren de norm.

Veelgestelde vragen
 

Voor medewerkers

Alle informatie over thuiswerken voor medewerkers is te vinden in de A-Z op de medewerkerssite.

  • Kan ik advies krijgen over balans werk en privé, vitaliteit, inzetbaarheid, etc.?

    Pro-actief heeft tijdelijk een telefonische supportdesk ingericht. 

    Thuiswerken kan zorgen voor nieuwe uitdagingen bij de uitvoering van je werk. Denk aan behouden balans werk en privé, vitaliteit, inzetbaarheid, enz.

    Heb je hierover vragen en wil je eenmalig of vaker telefonisch support van één van onze ervaren coaches? Bel Pro-actief dan op: 020 -5256670. Medewerkers van de UvA kunnen hier kosteloos gebruik van maken.

  • Is thuiswerken de norm?

    Ja, ondanks de verruiming van een aantal coronamaatregelen op 19 mei 2020 vraagt de UvA iedereen om thuis te werken. Om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken, dienen sociale contacten vermeden te worden (‘social distancing’). Door zo veel mogelijk thuis te werken, houden we de ruimte in de gebouwen vrij voor het onderzoek en onderwijs dat echt niet online kan, en voor studenten en medewerkers die vanwege persoonlijke omstandigheden niet thuis kúnnen werken of als kritieke processen hierdoor in gevaar komen waarvoor je fysieke aanwezigheid vereist is.

  • Wat zijn de kritieke processen?

    Denk hierbij aan werk in een lab, proefopstellingen die fysieke aanwezigheid vereisen, hygiëne, onderhoud van ICTS aan servers of medewerkers van Facility Services.

  • Ik werk in een kritiek proces maar kan niet naar de UvA komen?

    Het is aan je leidinggevende om te bepalen of je in een kritisch proces werkt. Als je niet naar de UvA kunt komen, overleg dan met je leidinggevende hoe dit kan worden opgelost. Mocht hierover verschil van mening ontstaan, dan beslist de naasthogere leidinggevende of je decaan/dienstdirecteur.

  • Kan ik faciliteiten van de UvA gebruiken om thuis te werken?

    Ja, dat kan. Heb je op je werk een losse muis en/of toetsenbord en woon je in Amsterdam, neem contact op met je leidinggevende om deze op te halen, zodat deze de beveiliging kan informeren.

    Ook in gebouwen die zijn gesloten is het mogelijk spullen op te halen: je kan contact opnemen met de meldkamer (020-5256260) om een afspraak te maken. Doe dit wel minimaal twee uur van tevoren en zorg dat je bij binnenkomst een mail van je leidinggevende hebt voor akkoord.

    Woon je niet in Amsterdam en is een aanschaf van muis/toetsenbord - en eventueel een beeldscherm - noodzakelijk, dan kun je deze, via de reguliere procedures, bestellen na goedkeuring van je leidinggevende.

  • Waar vind ik meer informatie over Zoom?

    Om in deze tijd onderwijs te kunnen blijven leveren en ondersteunen, heeft de UvA online vergader- en onderwijssoftware Zoom aangeschaft. ICT Services heeft samen met Zoom een extra mogelijkheid toegevoegd om Zoom-meetings te beveiligen.

    Door ‘only authenticated users can join’ aan te vinken, kunnen medewerkers en studenten alleen deelnemen aan  een Zoom-meeting, door in te loggen met een UvANetID. Voor veilig gebruik van Zoom wordt geadviseerd om in te loggen met je UvAnetID en gebruik te maken van een waiting room en een wachtwoord.

    Meer informatie over Zoom vind je op de medewerkerssite van de UvA.

Voor studenten

Tips voor thuisstuderen tijdens de coronacrisis zijn te vinden in de A-Z op de studentensite.

  • Mijn laptop is niet geschikt om thuis te studeren of mijn laptop is defect, gestolen of niet beschikbaar. Wat zijn mijn mogelijkheden?
    • Als je eigen laptop niet geschikt is om thuis te studeren of je hebt even geen beschikking over je laptop, is een laptop huren de eerste optie.  Via Surfspot (je kunt hier inloggen met je studentenaccount) kun je vanaf €13,50 per maand een laptop huren. Je gaat dan een huurcontract aan voor minimaal 6 maanden. Daarna is opzeggen per maand mogelijk. Je betaalt bij start een borg van €50.
    • Ook kun je terecht bij Studie PC.
    • Mocht dit geen oplossing bieden, dan kun je contact opnemen met de onderwijsbalie van je opleiding. We kijken dan hoe we je vanuit de UvA kunnen ondersteunen bij jouw ‘studeren-vanuit-thuis-situatie’. 
  • Waar vind ik meer informatie over Zoom?

    Om in deze tijd onderwijs te kunnen blijven leveren en ondersteunen, heeft de UvA online vergader- en onderwijssoftware Zoom aangeschaft. ICT Services heeft samen met Zoom een extra mogelijkheid toegevoegd om Zoom-meetings te beveiligen.

    Door ‘only authenticated users can join’ aan te vinken, kunnen medewerkers en studenten alleen deelnemen aan  een Zoom-meeting, door in te loggen met een UvANetID. Voor veilig gebruik van Zoom wordt geadviseerd om in te loggen met je UvAnetID en als je zelf een sessie organiseert kun je gebruik maken van een waiting room en een wachtwoord.

    Meer informatie over Zoom vind je op de studentensite van de UvA.