Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Op 13 juni speelt het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck een spectaculair programma met het thema ‘Wie ben ik?’, waarin het concept van identiteit verkend wordt door middel van muziek. In Het Concertgebouw in Amsterdam wordt een unieke combinatie van Strauss uitgevoerd.
Kerngegevens van evenement Sweelinckorkest in het Concertgebouw
Datum
13 juni 2024
Tijd
20:15 -22:30
Locatie
Concertgebouw

Als UvA-student of medewerker kun je meeloten voor gratis kaartjes naar het concert, voor jou en een eventuele introducee. Je hebt tot donderdag 30 mei 2024 om je aan te melden via onderstaande link.

Of je bent ingeloot, laten we je weten via een e-mail uiterlijk donderdag 6 juni. Houd je mailbox en spamfilter in de gaten!

Programma

  • Richard Strauss - Don Juan
  • Modest Moesorgski’s - Liederen en dansen van de dood
  • Rachmaninoffs - Symfonie no. 2

Don Juan

In Strauss’ krachtige werk Don Juan wordt de zoektocht van de legendarische rokkenjager Don Juan naar een ideale echtgenote uitgewerkt. Don Juan is een ware levensgenieter, totdat hij de moed om een vrouw te vinden volledig verliest. Uit pure wanhoop pleegt hij zelfmoord, waarmee het stuk tot een tragisch einde komt. Strauss weet Don Juans levensloop en identiteitscrisis op meesterlijke wijze tot leven te brengen door middel van weelderige melodieën.

Liederen en dansen van de dood

Vervolgens zal stersopraan Nataliia Shumska soleren in Moesorgski’s Liederen en dansen van de dood. Samen met het orkest neemt zij u mee op reis langs de vier delen uit deze dramatische liederencyclus, waarin de dood wordt gepersonifieerd als verschillende personages. In het stuk is Moesorgski’s Russische identiteit duidelijk terug te horen. Hij schreef zijn werk in tijden van grote sociale onrust in Rusland en verwerkte zijn sterke gevoel van nationalisme in de muziek. Ironisch is dat Moesorgski de première van zijn werk nooit zelf heeft kunnen meemaken: voordat het volledig af was, is hij gestorven aan overmatig drankgebruik.

Symfonie no. 2

Om positief af te sluiten wordt de expressieve Symfonie no. 2 van Rachmaninoff gespeeld. Deze emotionele symfonie is doordrenkt van de bruisende levensenergie die Rachmaninoff na langdurige depressie hervonden had. Na een nieuwe start in Duitsland met zijn gezin en een aantal successen in zijn carrière weet Rachmaninoff zijn leven te herpakken en schrijft hij de meest prachtige melodieën, waarin zijn gevoel de leidraad is. Hij weet zijn eigen identiteit op uitzonderlijke wijze terug te laten horen in zijn werk.