Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Het UvA Uur van het Onderwijs is een uur van waardering en aandacht voor het onderwijs, voor de successen en tegenslagen van afgelopen jaar. Didactische en technologische vaardigheden zijn uitgedaagd en we leren wat flexibiliteit en digitalisering voor onderwijs betekent.

Kerngegevens van evenement UvA Uur van het Onderwijs
Datum 25 mei 2021
Tijd 14:30 -15:30

Programma

14:30   Opening door rector magnificus Karen Maex
14:35   Keynote interview met prof. dr. Monique Volman over de resultaten van haar onderzoek
14:50   Q&A met Monique Volman
15:00   Bekendmaking facultaire winnaars van de UvA Docent van het Jaar verkiezing 2021
15:25   Afsluiting

Dit evenement wordt gepresenteerd vanuit het Hybrid Learning Theatre en is online te volgen.

Dr. J. (Jessica) Piotrowski

Presentator

Prof. dr. Monique Volman

Online onderwijs

Prof. dr. Monique Volman onderzocht hoe UvA-docenten het afgelopen jaar hun online onderwijs vorm gaven en hoe ze dat hebben ervaren. Bijna 1000 UvA-docenten vulden een vragenlijst in en 32 docenten vertelden in focusgroepen over hoe ze online interactie en leren stimuleerden. Jessica Piotrowski interviewt haar over de resultaten van dit onderzoek, en over de lessen die we kunnen trekken uit de ervaringen van een jaar online onderwijs. We begonnen met ‘emergency remote teaching’ maar leerden uiteindelijk veel over wat wel en niet werkt. En minstens even belangrijk: we weten nu nog beter waarom de ontmoeting op de campus zo belangrijk is.

Over Monique Volman

Prof. dr. Monique Volman is hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, voorzitter van de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen, en leidt het onderzoeksprogramma ‘Education’ van het Research Institute of Child Development and Education. Daarnaast is zij lid van de Onderwijsraad. In haar onderzoek werkt ze, samen met leraren, schoolleiders en schoolbesturen, aan onderwijsverbetering en een onderzoekende cultuur in het PO en VO. Als faculteitshoogleraar wil zij zo’n onderzoekende cultuur ten aanzien van het eigen onderwijs ook aan de UvA creëren.