Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Ouderen kunnen rollen vervullen als zorger, raadgever, leider en cultuurbewaker. Dirk Sikkel stelt in zijn oratie dat in de huidige reclamepraktijk nauwelijks wordt ingespeeld op het natuurlijke gedrag van de vijftigplusser.

Kerngegevens van evenement Reclame speelt nauwelijks in op natuurlijk gedrag van vijftigplusser
Datum 21 januari 2010
Tijd 13:30 -13:30
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk
Foto Jeroen Oerlemans
Van recalcitrante pubers, zorgende moeders en kostwinnende huisvaders kunnen we moeiteloos het natuurlijke van hun gedrag invoelen. Dit vormt dan ook de basis voor veel reclame. Voor ouderen ligt dat anders. De natuur houdt ons geen spiegel voor, want de evolutie van de mens is in dit opzicht uniek. Zo bestaat de menopauze bij andere diersoorten niet. De onbekendheid met het natuurlijke nut van de vijftigplusser maakt marketing en reclame voor deze doelgroep ongemakkelijk. Een belangrijke verklaring voor het feit dat er ouderen bestaan is de grandmother hypothesis, de theorie dat oma's, vooral van moeders kant, de fitheid van hun kleinkinderen verhoogden. Veel onderzoek wijst op de juistheid van deze verklaring, maar het is vermoedelijk niet het enige mechanisme dat tot onze lange levensduur heeft geleid. Alternatieven zijn het nut van ouders voor hun volwassen kinderen, en het kunnen benutten van levenservaring in het algemeen. De consequentie is volgens Dirk Sikkel dat ouderen geschikt zijn voor een aantal specifieke rollen, zoals zorger, raadgever, leider en cultuurbewaker. Het systematisch inspelen op deze rollen is inspelen op het natuurlijke gedrag van de vijftigplusser, iets wat in de huidige reclamepraktijk nauwelijks gebeurt.
Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

Dhr. prof. dr. D. Sikkel, bijzonder hoogleraar Ouderen, Communicatie en Consumentengedrag: