Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Ondanks onze vaak positieve gezonde intenties eten we zonder al te veel nadenken een (extra) zak chips leeg, scheppen nog eens op, terwijl we eigenlijk al genoeg hebben gegeten. Deze bewuste intenties hebben slechts onder beperkte omstandigheden invloed op ons eetgedrag, omdat dit grotendeels wordt aangestuurd door onbewuste en automatische processen, zoals gewoonte, impulsen en beloning. Om te begrijpen hoe je eetgedrag het beste kunt veranderen is inzicht nodig in die onderliggende processen, betoogt Rob Holland in zijn oratie.

Kerngegevens van evenement Van inzicht in onbewust eetgedrag naar nieuwe, gezonde gewoontes
Datum 13 november 2013
Tijd 16:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Onderzoek van de laatste twintig jaar heeft veel kennis opgeleverd over de rol van automatische, onbewuste processen in de sturing van gedrag. Ook op het domein van eetgedrag is hier vooruitgang geboekt. Deze kennis moet verder ontwikkeld worden en leiden tot de ontwikkeling van interventies om ongezonde eetimpulsen af te remmen en gezonde keuzes te stimuleren.

Automatische reacties

Mensen maken bewust allerlei voornemens om gezonder te gaan eten. Meestal gaat dat gedurende een (korte) periode ook wel even goed, maar naar verloop van tijd vallen mensen terug in oude, ongezonde gewoontes. Dit komt omdat eetgedrag grotendeels wordt aangestuurd onbewuste en automatische processen. De waarneming van ongezond calorierijk voedsel leidt tot de automatische neiging het te willen eten. Het kost erg veel aandacht en moeite om deze impuls tegen te houden. Deze gecontroleerde vorm van gedragssturing kunnen mensen niet lang vol houden, omdat het veel energie kost. Succesvolle interventies om mensen te aan te zetten tot gezonder eetgedrag moeten dan ook aansluiten bij het doorbreken van deze automatische reacties en het automatiseren van gezonde eetpatronen. Verschillende strategieën kunnen hierbij gevolgd worden.

Impulssterkte afzwakken

Enerzijds zijn er strategieën waarbij de impulssterkte om ongezond voedsel te eten wordt afgezwakt. Als we de neiging minder sterk zouden hebben om ervan te eten, wordt het makkelijker om ervan af te blijven. Er zijn recentelijk verschillende trainingen ontwikkeld, waarvan de resultaten soms veelbelovend zijn. Echter, de effectiviteit op grote schaal is echter nog niet getest en er zijn bovendien zijn er mogelijkheden om deze trainingen verder aan te scherpen om succesvol te laten zijn. Deze strategieën lijken voornamelijk effectief bij mensen die een sterke impuls om ongezond voedsel tot zich te nemen. Anderzijds kunnen interventies erop gericht zijn om het doel van gezond eten (subtiel) te activeren in het brein tijdens situaties waarin vaak ongezond eetgedrag wordt vertoond. Deze strategieën werken echter alleen bij mensen die het doel ook werkelijk hebben om gezond te eten en is minder effectief voor mensen die het niet belangrijk vinden om gezond te eten.

Beloning als motivatie

Tot slot is het van belang om gezonde impulsen te creëren, waarbij gezond voedsel zo veel mogelijk gekoppeld wordt aan beloning. Hoewel calorierijk voedsel van nature belonend werkt, is dat voor gezonde producten veelal minder makkelijk. De uitdaging zit dus in het vinden van een beloning die het eten van dit voedsel kan motiveren. Uiteindelijk zullen hierdoor nieuwe, gezonde gewoontes tot stand kunnen komen, die ons gedrag kunnen sturen zonder dat we daar bewuste controle voor nodig hebben, besluit Holland.

Dhr. prof. dr. R.W. Holland, bijzonder hoogleraar Sociaal psychologische aspecten van voedingskeuze: Over onbewuste processen in eetgedrag.
De leerstoel wordt gefinancierd door het Leerstoelen- en Wetenschapsfonds van het Voedingscentrum.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij.