Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Het denken en doen van leraren en de kwaliteit van hun pedagogisch-didactisch handelen is doorslaggevend voor het realiseren van goed onderwijs. Tegelijkertijd wordt vanuit de overheid sterk ingezet op het almaar beter presteren van leerlingen. Dit ‘cognitief prestatiedenken’ leidt er volgens Ron Oostdam toe dat de kwaliteit van het onderwijs in de eerste plaats wordt afgemeten aan toetsresultaten.

Kerngegevens van evenement Zijn hoge toetsresultaten een garantie voor goed onderwijs?
Datum 22 november 2013
Tijd 16:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk
Oostdam
Foto: Jeroen Oerlemans

Oostdam bespreekt tijdens zijn oratie factoren die van invloed zijn op onderwijsleerprocessen en hun opbrengsten. Daarbij gaat zijn aandacht vooral uit naar onze juffen en meesters. Hij vraagt zich af of hoge toetsresultaten wel een garantie zijn voor goed onderwijs. Kwaliteit van lesgeven laat zich niet afdwingen door steeds hogere eisen te stellen aan cognitief presteren. Goed onderwijs is namelijk zoveel meer dan onderwijzen en leren zoveel meer dan cognitief presteren, stelt Oostdam.

Dhr. dr. R.J. Oostdam, bijzonder hoogleraar Onderwijsleerprocessen: Zorgen voor de juf en mees. Van onderwijzen naar leren.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij.