Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wetenschap vraagt persoonlijke deugd en is derhalve terecht een geijkt middel voor het geven van hoogwaardig onderwijs. Maar de inrichting van de moderne wetenschap hindert deze essentiële rol, betoogt hoogleraar Geschiedenis van de natuurwetenschappen Jeroen van Dongen in zijn oratie.

Kerngegevens van evenement De ideale wetenschapper
Datum 24 mei 2017
Tijd 16:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk
dhr. prof. dr. Jeroen van Dongen, medewerker FNWI, hoogleraar Geschiedenis van de natuurwetenschappen, in het bijzonder de natuurkunde
Foto: Jeroen Oerlemans

Hoe ziet de ideale wetenschapper eruit? Als priester? Ambtenaar? Ondernemer? Het beeld van de ideale wetenschapper is sterk veranderd in de tijd, maar altijd wordt van de wetenschapper verwacht dat hij een bepaalde samenstelling van deugden, ‘epistemische deugden’, oftewel deugden die leiden tot kennis, vertegenwoordigt. Velen, onder wie Albert Einstein, hebben gemeend  dat beoefening van wetenschap zelfs tot deugdzaamheid kan leiden. Het is ook deze gedachte die er aanleiding toe gaf dat, in de vroege negentiende eeuw,  de wetenschapsbeoefening een activiteit op een universiteit werd: de opleiding tot wetenschapper zou bij uitstek geknipt zijn om een relevant waardenstelsel en het vermogen tot oordelen aan jonge mensen te doceren. Op de huidige universiteit is de wetenschap echter in toenemende mate losstaand van het onderwijs georganiseerd, waardoor de vormende waarde van het wetenschappelijk onderwijs onterecht onder druk is komen te staan aldus Van Dongen.

Dhr. prof. dr. J.A.E.F. van Dongen: De ideale wetenschapper, het wetenschappelijk onderwijs en hun geschiedenis.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam