Het is van cruciaal belang om culturele verbeeldingen in verschillende media, inclusief de meest populaire, serieus te nemen en aandachtig te analyseren om zo zichtbaar te maken hoe ze de sociale werkelijkheid op creatieve manieren (her)vormen. Dit stelt Esther Peeren in haar oratie.
Kerngegevens van evenement Culturele analyse, close reading en culturele verbeelding
27 september 2019
Peeren, Esther, hoogleraar FGw, Cultural analysis
Esther Peeren (foto: Dirk Gillissen)

Verdrongen geschiedenissen, gemarginaliseerde groepen zoals ongedocumenteerde immigranten en catastrofale toekomstbeelden, vaak gepresenteerd als spookachtig, manifesteren zich niet automatisch op een urgente manier. Om recht te doen aan deze fenomenen, om ze van spookachtig (ghostly) spokend (haunting) te maken, is een aandachtige houding vereist die openstaat voor het onverwachte. Deze houding noemt Peeren ‘attending to the ghost’. Eenzelfde houding staat voor haar centraal in de praktijk van de culturele analyse, zoals ontwikkeld aan de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) van de UvA.

Aandachtige, gedetailleerde analyses (close readings) van culturele verbeeldingen in verschillende media - literatuur, film, televisie, etc. - laten volgens Peeren zien hoe deze verbeeldingen, ook de meest populaire, de sociale werkelijkheid op creatieve manieren (her)vormen. Zo kunnen de verbeeldingen een rol spelen in het belichten van genegeerde verledens en hedens, en het tot stand brengen van meer inclusieve en duurzame toekomsten.

Mw. dr. E. Peeren, hoogleraar Cultural Analysis: Attending to Ghosts: Cultural Analysis, Close Reading and the Cultural Imagination.

Deelname

Toegang vrij