Kerngegevens van evenement Van kleine stappen naar grote sprong in zorg aan oorlogskinderen
21 november 2019
16:00

Als kinderpsycholoog doet Jordans veldonderzoek in crisisgebieden over de hele wereld – van Gaza tot Oeganda en van Sri Lanka tot Libanon. Met zijn team ontwikkelt hij psychologische en sociale steun voor kinderen die te maken hebben met oorlog en geweld. Hij stelt met wetenschappelijk onderzoek vast of de steun een positief effect heeft op het welzijn van kinderen en op welke manier.

Jordans, Mark, hoogleraar FMG, Global Child and Adolescent Mental Health
Mark Jordans (Foto: Sander Stoepker, War Child)

Rode draad
‘Kinderen die lijden onder oorlogsgeweld, vormen de rode draad in mijn werk’, vertelt Jordans. ‘Als psycholoog heb ik jarenlang zulke kinderen ondersteund en in de praktijk geconcludeerd dat er meer onderzoek nodig is om tot nieuwe en betere zorg te kunnen komen. We moeten geestelijke littekens van kinderen in oorlog zorgvuldig behandelen.’ Jordans pleit dan ook voor een evidence-based zorgsysteem. ‘Implementatie hiervan is nodig en haalbaar.’

Jordans ontwikkelde eerder al een innovatieve methode voor getrainde vrijwilligers om kinderen die kampen met veel psychologische problemen en meer zorg nodig hebben, te kunnen herkennen. Zijn veldonderzoek wijst uit dat hiermee onder de moeilijke omstandigheden van een oorlogsgebied 4 van de 5 kinderen goed en snel worden doorverwezen.

In zijn oratie bepleit Jordans eerst de ontwikkeling van een zorgsysteem dat bestaat uit een verzameling van interventies gericht op psychisch welzijn, onderwijs en kinderbescherming. Vervolgens schetst hij de ontwikkeling van een systeem waarin interventies op populatieniveau uitgevoerd kunnen worden, zonder verlies van kwaliteit van de zorg.

De oratie is in het Engels.

Dhr. prof. dr. M.J.D. Jordans, bijzonder hoogleraar Global Child and Adolescent Mental Health: Improving the Mental Health of Children in Conflict Affected and Low-Resource Settings: Children's Steps to Leaps Forward. De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting War Child Holland.

Deelname

Toegang vrij