Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Robert Verhoogt onderzocht de kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. Hij richtte zich daarbij in het bijzonder op drie kunstenaars: Ary Scheffer, Jozef Israëls en Lourens Alma-Tadema. De kunstenaars blijken nauw betrokken te zijn geweest bij de reproductie van hun werk.

Kerngegevens van evenement Negentiende-eeuwse kunstenaars verdienden veel aan reproducties
Startdatum 10 februari 2004
Einddatum 17 juni 2012
Tijd 11:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Robert Verhoogt onderzocht de kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. De ontwikkeling van nieuwe reproductietechnieken en fotografie zorgde samen met de opkomst van het auteursrecht en de schaalvergroting in de kunstmarkt voor een enorme verspreiding van reproducties van kunstwerken. Kunstreproductie vormde daarmee een belangrijke schakel tussen kunstenaars, de markt en het grote publiek. De kunstenaars maakten de reproducties niet zelf, maar lieten dit over aan gespecialiseerde prentenmakers en fotografen. Toch waren ze nauw betrokken bij de reproductie van hun werk. Dit blijkt uit Verhoogts onderzoek naar drie negentiende-eeuwse kunstenaars: Ary Scheffer, Jozef Israëls en Lourens Alma-Tadema. Na voltooiing van een schilderij wijdden deze kunstenaars zich aan de exploitatie ervan door middel van exposities, publicaties in tijdschriften en boeken, en het laten maken van reproducties. Ze waren zich goed bewust van hun auteursrechten, controleerden de grafische kwaliteit van reproducties, signeerden ze als hun eigen werk en wisten er veel aan te verdienen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

R.M. Verhoogt