Robert Verhoogt onderzocht de kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. De ontwikkeling van nieuwe reproductietechnieken en fotografie zorgde samen met de opkomst van het auteursrecht en de schaalvergroting in de kunstmarkt voor een enorme verspreiding van reproducties van kunstwerken. Kunstreproductie vormde daarmee een belangrijke schakel tussen kunstenaars, de markt en het grote publiek. De kunstenaars maakten de reproducties niet zelf, maar lieten dit over aan gespecialiseerde prentenmakers en fotografen. Toch waren ze nauw betrokken bij de reproductie van hun werk. Dit blijkt uit Verhoogts onderzoek naar drie negentiende-eeuwse kunstenaars: Ary Scheffer, Jozef Israëls en Lourens Alma-Tadema. Na voltooiing van een schilderij wijdden deze kunstenaars zich aan de exploitatie ervan door middel van exposities, publicaties in tijdschriften en boeken, en het laten maken van reproducties. Ze waren zich goed bewust van hun auteursrechten, controleerden de grafische kwaliteit van reproducties, signeerden ze als hun eigen werk en wisten er veel aan te verdienen.
Deelname
Toegang vrij