Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Aan het einde van de zestiende eeuw werd landschapschilderkunst een ware mode in Italië. De verklaringen hiervoor veronderstellen dat het thema een uiting zou zijn van een nieuwe, moderne blik op de wereld. Arnold Witte weerspreekt deze veronderstelling.

Kerngegevens van evenement Landschapschilderkunst was blijk van religieuze vernieuwing
Datum 30 maart 2004
Tijd 12:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Aan het einde van de zestiende eeuw werd landschapschilderkunst een ware mode in Italië. De verklaringen hiervoor gaan veelal in op de aanwezigheid van Noord-Europese schilders in Italië, en veronderstellen dat het thema een uiting zou zijn van een nieuwe, moderne blik op de wereld. Arnold Witte toetste deze veronderstelling door bestudering van een Italiaanse afnemer van de schilderijen: de Romeinse kardinaal Farnese, die rond 1600 een collectie landschapschilderijen bijeenbracht. Op grond van de bijzondere positie van de opdrachtgever, de thema’s van de schilderijen en hun plaats in Farnese’s huis, stelt Witte dat de schilderijen niet om esthetische redenen werden verzameld. Ze vormden een religieus en devotioneel parcours in de woning van de kardinaal. Witte concludeert dat de populariteit van de landschapschilderkunst in het zestiende-eeuwse Italië geen uiting was van een moderne blik op de wereld, maar van religieuze vernieuwing. Ze was het gevolg van nieuwe devotionele methoden die de natuur voorstelden als het Boek van de Schepping en een middel om tot God te komen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij.

A.A. Witte