Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Marion de Zanger richtte zich in haar onderzoek op het werk van de ‘surrealistische’ schrijfster en beeldend kunstenares Unica Zürn. Zürns werk wordt steevast beschouwd vanuit haar waanzin en psychische leed. De Zanger pleit voor een bijstelling van deze receptie.

Kerngegevens van evenement Herwaardering van een waanzinnige kunstenares
Startdatum 10 september 2004
Einddatum 17 juni 2012
Tijd 12:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Marion de Zanger richtte zich in haar onderzoek op het werk van de ‘surrealistische’ schrijfster en beeldend kunstenares Unica Zürn (1916-1970). Zürns beeldende kunst, die bestaat uit (pen)tekeningen, gouaches, schilderijen, collages, etsen en litho’s, staat in relatie tot haar literaire werk: korte verhalen, novellen en autobiografische teksten en anagramgedichten. Haar bekendste boek is Der Mann im Jasmin: Eindrücke einer Geisteskrankheit. Daarin beschrijft Zürn haar waanzin en haar opnames in psychiatrische inrichtingen. Vanwege de publieke bekendheid met haar geestesziekte en vanwege het feit dat ze in 1970 zelfmoord pleegde, wordt Zürns werk steevast beschouwd vanuit haar waanzin en vanuit psychisch (vrouwen)leed. De Zanger stelt dat deze receptie om bijstelling vraagt. Zij plaatst Zürns kunst in een cultuurhistorisch kader. Zürns oeuvre getuigt namelijk van een wisselwerking tussen de persoon Zürn en haar cultuurhistorische context, waarin psychiaters en kunstenaars extreem gepreoccupeerd waren met de exploratie van het onbewuste.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij.

Mw. M.M.M. de Zanger