Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Erik Feijen onderzocht de relatie tussen campagnegiften van beursgenoteerde bedrijven aan verkiezingskandidaten en politieke gunsten. Hij vond sterke aanwijzingen dat winnende kandidaten tijdens de Braziliaanse verkiezingen in 1998 hun campagnedonoren gunsten verleenden.

Kerngegevens van evenement Braziliaanse bedrijven kopen politieke gunsten
Datum 22 juni 2006
Tijd 10:00 -10:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Erik Feijen onderzocht de stelling dat machtige bedrijven waarschijnlijk hun connecties misbruiken en financiële markten manipuleren, met hoge maatschappelijke kosten tot gevolg. Hij bestudeerde de relatie tussen campagnegiften van beursgenoteerde bedrijven aan verkiezingskandidaten en politieke gunsten. Feijen analyseerde de Braziliaanse verkiezingen in 1998 en vond sterke aanwijzingen dat winnende kandidaten alleen hun campagnedonoren specifieke gunsten verleenden. Waarschijnlijk is een voorkeursbehandeling bij kredietverstrekking een van deze gunsten. Feijen schat dat dit de Braziliaanse maatschappij 0.2 procent van het bruto nationaal product in 1998 heeft gekost. Daarnaast richtte hij zich op de politieke invloed van gevestigde bedrijven op de mate waarin jongere bedrijven toegang hebben tot financiële markten, in het bijzonder tijdens economisch zware omstandigheden. Daaruit bleek dat gevestigde bedrijven via hun connecties concurrenten opzettelijk in ernstige financiële moeilijkheden brengen. In sectoren die sterker afhankelijk zijn van bankfinanciering gaan van nature meer bedrijven failliet tijdens een bancaire crisis. Dit effect is nog groter in corrupte landen, omdat machtige bedrijven daar meer vrij spel hebben.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

E.H.B. Feijen