Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Maria Bruquetas Callejo onderzocht hoe middelbare scholen omgaan met het bestaande beleid voor de eerste opvang van allochtone studenten. Ze bekeek in welke mate de schoolpraktijken in Nederland en Spanje afwijken van het nationale integratiebeleid.

Kerngegevens van evenement Eerste opvang allochtone student wijkt af van nationaal integratiebeleid
Datum 15 juni 2012
Tijd 12:00 -12:00
Locatie Agnietenkapel

Maria Bruquetas Callejo onderzocht hoe middelbare scholen omgaan met het bestaande beleid voor de eerste opvang van allochtone studenten. Ze bekeek in welke mate de schoolpraktijken samenvallen met het beleid en in hoeverre zij afwijken van de basisbeginselen. Bruquetas Callejo vergeleek de situatie in Nederland (Rotterdam) en Spanje (Barcelona), twee landen die sterk verschillen op het gebied van nationaal integratiebeleid, onderwijssysteem en specifieke opvangprogramma’s. Ze laat zien dat er in beide gevallen een policy gap bestaat: de scholen in beide landen hebben opvangpraktijken die afwijken van het officiële integratiebeleid en van de opvangprogramma’s. In Barcelona is de kloof groter; men reageert vooral op de onmiddellijke pragmatische eisen van de situatie. In Rotterdam voldoen schoolpraktijken in het algemeen wel aan het ontvangstprogramma, maar maken scholen van eigen bevoegdheden gebruik om onderwijskansen van leerlingen te verbeteren. Bruquetas Callejo toont de relevantie van de lokale praktijk voor de beleidsuitvoering. Institutionele regelingen beïnvloeden de praktijk in verschillende mate in verschillende lokale omstandigheden; het is dan ook belangrijk te onderzoeken welke contextuele elementen de naleving of de niet-naleving ondersteunen.

Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231
1012 EZ Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

Mw. M.M. Bruquetas Callejo